MEDYA VE ETİK

İzlence Konu Başlık

Hafta Teori Konu Başlıkları
1 Normatif Etik Kuramlar: Normatif (nasıl olması gerektiğine ilişkin) kuram kapsamında teleojik (benlikçilik ve faydacılık), deontolojik (eylem etiği ve kural etiği) ve etik (öznenin eylem değil kişi olduğu) yaklaşımların anlaşılması.
2 Normatif Olmayan Etik Kuramlar: Normatif olmayan kuramlar kapsamında betimleyici (nesnellik ve görecelilik) ve metaetik (bilişselcilik ile duygusalcılık ve salıkvericilik) yaklaşımların anlaşılması.
3 Etik Kuramlar Temelinde Medyanın Ölçek Bazında İncelenmesi: Normatif olan ve normatif olmayan etik kuramlar bakımından yerel, ulusal ve global ölçekteki medyanın analiz edilmesi.
4 Etik Kuramlar Temelinde Medyanın Tür Bazında İncelenmesi: Normatif olan ve normatif olmayan etik kuramlar bakımından geleneksel kitle iletişim araçları ve yeni (dijital) medyanın analiz edilmesi.
5 Etik Kuramlar Temelinde Medyanın İçerik Bazında İncelenmesi: Normatif olan ve normatif olmayan etik kuramlar bakımından geleneksel ve alternatif medyanın analiz edilmesi.
6 Eleştirel Medya Kuram ve Yaklaşımları: Anaakım kuram ve yaklaşımlardan farklı olarak eleştirel kuram ve yaklaşımların ortaya çıkışı, özellikleri ve sınıflandırılması.
7 Eleştirel Okul (Frankfurt Okulu) ve Kültür Endüstrisi: Frankfurt Okulu’nun gelişimi ve öne sürdükleri. Kültür endüstrisi bağlamında kitle toplumu ve tüketim toplumuna dönüşümün medya üzerinden analiz edilmesi ve bu analizlerin (etik kuramlar bağlamında) medya etiği üzerinden tartışılması.
8 Ekonomi Politik Yaklaşımlar: Ekonomi politik yaklaşımların mülkiyet odaklı olarak öne sürdükleri. Mülkiyet ilişkilerinin medya üzerinden analiz edilmesi ve bu analizlerin (etik kuramlar bağlamında) medya etiği üzerinden tartışılması.
9 Teknolojik Belirleyicilik Yaklaşımları: İletişim teknolojilerinin belirleyici güç olarak medyaya eklemlenmesiyle iletişimde yanlılığın gelişimi ve küresel köye geçişin sağlanması. Medyanın teknolojik gelişimiyle beraber toplumsal eşitsizlikleri arttırdığını öne süren bu yaklaşımların medya üzerinden analiz edilmesi ve bu analizlerin (etik kuramlar bağlamında) medya etiği üzerinden tartışılması.
10 Dilbilimsel ve İdeolojik Yaklaşımlar: Dil aracılığıyla egemen-bağımlı ilişkilerinin unutturularak farklı ve daha derin bir sömürü düzenine geçiş ve sonuç olarak ideolojilerin ve tarihin sona yolculuğu. Dilsel ve ideolojik etkiyle bireyi tarihinden koparan bu yaklaşımların medya üzerinden analiz edilmesi ve bu analizlerin (etik kuramlar bağlamında) medya etiği üzerinden tartışılması.
11 Kültürelci Yaklaşımlar: İngiliz Kültürel Çalışmaları etrafında gelişen bu yaklaşımların, eleştirellik taşıdıkları iddiasına ragmen çoğulcu liberal düşünce egemen konumu. Gramsci ve Althusser’in kavramlarından da yararlanan ve popüler kültürü bir aşama olarak benimseyen bu yaklaşımların medya üzerinden analiz edilmesi ve bu analizlerin (etik kuramlar bağlamında) medya etiği üzerinden tartışılması.
12 Etkileşimci Yaklaşımlar: Bu yaklaşımların bir kısmının toplumda eşit katılımlı bir etkileşimin olmadığını öne sürerken bir kısmının aksini iddia etmesi. Sembolik etkileşim, özsunum, parasosyal etkileşim , aracılı sözde iletişim, etiketleme ve yapılandırma kavramları ile medyayı incelemeleri. Bu yaklaşımların medya üzerinden analiz edilmesi ve bu analizlerin (etik kuramlar bağlamında) medya etiği üzerinden tartışılması.
13 Gündem Oluşturma Kuramı: Kamu hizmeti veren bir kurum olarak medyanın gündem oluşturma gücü bakımından önceleme (priming) ve çerçeveleme (framing) kavramları yoluyla analiz edilmesi ve bu analizlerin (etik kuramlar bağlamında) medya etiği üzerinden tartışılması.
14 Eleştirel Yaklaşımlar Temelinde Medyanın Etik Sorunlarını Demokrasi Bağlamında Tartışmak: Demokrasi kavramının, olgusunun, tarihsel gelişiminin medya tarihi ve medya etiği ile ilişkili olarak eleştirel yaklaşımlar temelinde tartışılması

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024