İLETİŞİM KURAMLARI

İzlence Formu

Ders Adı İLETİŞİM KURAMLARI Kod HAIT1879
Kredi 3 AKTS 5
Z/S Zorunlu Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Doç. Dr. ALEV ASLAN
Dersin Veriliş Türü Örgün

Dersin Amacı

İletişimin yeni bir olay olmadığını, toplumsal boyutunun önemli olduğunu ve sosyolojik açıdan toplumsal bir kurum olarak nasıl ele alınıp inceleneceğini göstermek.Bu ders, sosyal teori kapsamında iletişim alanında geliştirilen teorileri tartışır ve medya eleştirisini sosyal eleştiri ile ilişkilendirir. Couse, öğrencilerin Frankfurt Okulu, Eleştirel Ekonomi-Politika, Kültürel Çalışmalar ve Postmodernizm gibi farklı yaklaşımları değerlendirerek kitlesel iletişimi anlamalarını amaçlamaktadır.

İçerik

Toplum Bilimlerinde İletişim dersi iletişim alanında geliştirilen kuramları genel sosyal teori içerisinde ele almaktadır. Anaakım kuramları dönemselleştirilmesinin ardından , Eleştirel Teori/Frankfurt Okulu, eleştirel ekonomi politik yaklaşım, kültürel çalışmalar geleneği, konularının anlaşılması amaçlanmaktadır.

Öğretim Yöntemleri

Sınıf seviyesine uygun ve bireysel ihtiyaçları göz önünde bulunduran, öğrenci merkezli, katılımlı soru cevap şeklinde tartışma ortamı sunan öğretim yöntemi benimsenmiştir

Kaynaklar

Armand Mattelart (2001) İletişimin Dünyasallaşması, çev. Halime Yücel, İstanbul: İletişim. Eric J. Hobsbawm (2005) Devrim Çağı, çev. B. S. Şener, Ankara: Dost. Der) Binark, M. (2007). Yeni Medya Çalışmaları. Ankara: Dipnot, (Der.) Mutlu Binark ve Barış Kılıçbay. (2005) İnternet, Toplum, Kültür. Ankara: Epos. Fiske, John (2003). İletişim Çalışmalarına Giriş. 2. baskı. Çev. Süleyman İrvan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları (“İletişim Kuramları” bölümü sf. 21-41. Gitlin, Todd (2008). “Medya Sosyolojisi: Egemen Paradigma.” İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar içinde. Çev. Hakan Tuncel ve Emek Çaylı. Der. Sevilay Çelenk. Ankara: De Ki Yayınları sf. 19-65. Hovland, Carl I. Ve Walter Weiss 1992) “Kaynağın Güvenilirliği ve Haberleşmenin Etkinliği Üzerindeki Etkisi.” Kitle Haberleşmesi Teorilerine Giriş. Der. Ünsal Oskay. s. 237-259. Lang, Kurt (2005). “İletişim Araştırmaları: Kökenleri ve Gelişmesi.” Kitle İletişim Kuramları içinde. Der. Ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 27-41. Mattelart Armand ve Michele Mattelart (1998). İletişim Kuramları Tarihi. Çev. Merih Zıllıoğlu. İstanbul: İletişim yayınları. sf. 29-45. Mutlu, Erol (2005a). “İletişim Çalışmaları Alanına Aykırı Bir Bakış: Bir Üst-İletişim Olarak İletişim Çalışmaları.” Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya içinde. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 28-49. Mutlu, Erol (2005b). “Kitle İletişim Kuramları ve Türkiye’de Basın-Yayın Eğitimi.” Globalleşme, Popüler Kültür ve Medya içinde. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 50-74. Noelle-Neumann, Elisabeth (2002). “Suskunluk Sarmalı Kuramı’nın Medyayı Anlamaya Etkisi.” Medya Kültür Siyaset. Der. Süleyman İrvan. 2. Basım. Ankara: Alp Yayınları. sf. 379-391 Stevenson, Nick (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Çev. Göze Orhon ve Barış Engin Aksoy. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 299-308. Swingewood, Alan (1996). Kitle Kültürü Efsanesi. Çev. Aykut Kansu. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 17-29. Adorno, Theodor W. (2005). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek.” Kitle İletişim Kuramları içinde. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 240-249. Garnham, Nicholas (2008). “Bir Kültürel Materyalizm Teorisine Doğru.” İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Der. Sevilay Çelenk. Ankara: De Ki Yayınları. sf. 67-83. Golding, Peter ve Graham Murdock (2002). “Kültür, İletişim ve Ekonomi Politik.” Medya Kültür Siyaset içinde. Der. Süleyman İrvan. Çev. Dilek Beybin Kejanlıoğlu. Genişletilmiş ikinci baskı. Ankara: Alp Yayınevi. sf. 59-97. Habermas, Jurgen (2004). “Kamusal Alan.” Kamusal Alan içinde. Der. Meral Özbek. İstanbul: Hil Yayın. sf. 95-102. Hall, Stuart (2008). “Kültürel Çalışmalar ve Teorik Mirası.” İletişim Çalışmalarında Kırılmalar ve Uzlaşmalar. Der. Sevilay Çelenk. Ankara: De Ki Yayınları. sf. 85-114. Hardt, Hanno (1999). “ ‘Eleştirel’in Geri Dönüşü ve Radikal Muhalefetin Meydan Okuyuşu: Eleştirel Teori, Kültürel Çalışmalar ve Amerikan Kitle İletişimi Araştırması.” Medya İktidar İdeoloji içinde. Der. Mehmet Küçük. 2. basım. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. Kejanlıoğlu, Beybin D. (2005). Frankfurt Okulu’nun Eleştirel Bir Uğrağı: İletişim ve Medya. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. sf. 173-207. McChesney, Robert W. (2003). “Küresel İletişimin Politik Ekonomisi.” Kapitalizm ve Enformasyon Çağı: Küresel İletişim Devriminin Politik Ekonomisi. Der. Robert W. McChesney vd. Çev. Nil Senem Çınga vd. Ankara: Epos Yayınları. sf. 7-38. Mosco, Vincent (2006). “Bilgi Endüstrilerinde Emeğin Yöndeşmesi.” İletişim: Kuram ve Araştırma Dergisi sayı 23: 63-80. Stevenson, Nick (2008). Medya Kültürleri: Sosyal Teori ve Kitle İletişimi. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 85-128.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024