BİLGİSAYAR BÜTÜNLEŞİK ÜRETİM SİSTEMLERİ

İzlence Formu

Ders Adı BİLGİSAYAR BÜTÜNLEŞİK ÜRETİM SİSTEMLERİ Kod İŞİK2016
Kredi 2 AKTS 3
Z/S Seçmeli Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Dr. Ögr. Üyesi SERDAR SEMİH COŞKUN
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı, öğrencilere modern üretim süreçlerinin önemli bir bileşeni olan Bilgisayar Tümleşik Üretim Sistemleri'ni anlamalarını sağlamaktır. Bu sistemler, mühendislik ve üretim sektörlerinde önemli bir rol oynamakta olup, işletmelerin verimliliğini artırmak, maliyetleri düşürmek ve ürün kalitesini iyileştirmek için kritik bir araçtır. Dersin özel amaçları şunları içermektedir: 1. Temel Kavramlar: Öğrencilere Bilgisayar Tümleşik Üretim Sistemleri'nin temel kavramlarını, tarihçesini ve gelişimini anlatmak. 2. Donanım ve Yazılım Bilgisi: Öğrencilere bu sistemlerin gerektirdiği donanım ve yazılım bilgilerini sunmak. 3. Üretim Süreçlerinin Otomasyonu: Öğrencilere üretim süreçlerinin nasıl otomasyonlaştırılabileceğini öğretmek. 4. Makine ve İşleme Teknikleri: Öğrencilere CNC makineleri ve işleme teknikleri hakkında bilgi vermek. 5. Üretim Yönetimi ve Kontrolü: Öğrencilere üretim süreçlerini etkin bir şekilde yönetme ve kontrol etme becerileri kazandırmak. 6. Tasarım ve Modelleme: Öğrencilere ürün tasarımı ve modelleme konularında temel bilgiler sunmak. 7. Endüstriyel Uygulamalar: Gerçek dünya endüstriyel uygulamalara odaklanarak teorik bilgiyi pratikte nasıl kullanacaklarını öğretmek. Bu ders, öğrencilere üretim sektöründe rekabet avantajı elde etmelerine yardımcı olacak temel bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlamaktadır. Ayrıca, öğrencilere dijital üretim dünyasında başarılı bir kariyer için sağlam bir temel oluşturmayı hedeflemektedir.

İçerik

Bu ders, Bilgisayar Tümleşik Üretim Sistemleri'nin (BTÜS) temel kavramlarından başlayarak, bu önemli üretim teknolojisinin kapsamlı bir incelemesini sunmaktadır. Ders içeriği şu ana başlıkları kapsar: 1. BTÜS Temelleri: Dersin başlangıcında, öğrencilere BTÜS'in temel kavramları ve tarihçesi anlatılır. Bu bölüm, BTÜS'in evrimini ve gelişimini anlama fırsatı sunar. 2. Donanım ve Yazılım: Bu bölümde, BTÜS için gerekli donanım ve yazılım bileşenlerinin işleyişi ve seçimi ele alınır. Öğrencilere bu teknolojilerin nasıl çalıştığı ve nasıl entegre edildiği öğretilir. 3. Üretim Süreçlerinin Otomasyonu: Öğrencilere üretim süreçlerinin otomasyonunun neden önemli olduğu ve nasıl gerçekleştirildiği açıklanır. Otomasyonun işletmelere nasıl fayda sağladığı incelenir. 4. CNC Makineleri ve İşleme Teknikleri: Bu bölümde, CNC (Bilgisayarlı Sayısal Kontrol) makineleri ve işleme teknikleri hakkında derinlemesine bilgi sunulur. Öğrenciler, bu makineleri nasıl programlayacaklarını ve kullanacaklarını öğrenirler. 5. Üretim Yönetimi ve Kontrolü: Üretim süreçlerini etkin bir şekilde yönetmek ve kontrol etmek için gerekli araçlar ve teknikler ele alınır. Öğrencilere üretim süreçlerini optimize etme becerileri kazandırılır. 6. Tasarım ve Modelleme: Bu bölüm, ürün tasarımı ve modelleme konularına odaklanır. Öğrencilere dijital prototipler oluşturmak için gerekli temel bilgiler verilir. 7. Endüstriyel Uygulamalar: Ders, teorik bilgiyi pratik uygulamalara taşıyarak gerçek dünya endüstriyel uygulamalara odaklanır. Öğrenciler, öğrendikleri bilgileri işletmelerde kullanma fırsatı bulurlar. Bu ders, öğrencilere BTÜS alanında güçlü bir temel oluşturmayı hedefler ve mezuniyet sonrası üretim sektöründe başarılı bir şekilde çalışmalarına yardımcı olur.

Öğretim Yöntemleri

Bu ders, öğrencilere Bilgisayar Tümleşik Üretim Sistemleri (BTÜS) konusunda derinlemesine anlayış kazandırmak ve becerilerini geliştirmek için çeşitli öğretim yöntemlerini kullanmaktadır. Öğretim yaklaşımı aşağıdaki unsurları içerir: 1. Ders Anlatımları: Dersler, öğrencilere BTÜS konseptlerini anlatmak ve temel kavramları açıklamak için geleneksel ders anlatımı yöntemini içerir. Öğretim görevlisi, önemli konuları vurgular ve öğrencilere konuyu anlama fırsatı sunar. 2. Uygulamalı Örnekler: Derslerde BTÜS kavramlarının pratik uygulamaları örneklerle desteklenir. Öğrencilere, teorik bilgiyi gerçek dünya uygulamalarına nasıl dönüştüreceklerini göstermek için çeşitli endüstriyel senaryolar sunulur. 3. Laboratuvar Çalışmaları: Öğrenciler, BTÜS ile ilgili donanım ve yazılımı laboratuvarlarda kullanma fırsatı bulurlar. Bu laboratuvar çalışmaları, öğrencilerin BTÜS bileşenlerini nasıl yapılandıracağını ve sorun giderme becerilerini geliştirmelerine yardımcı olur. 4. Proje Çalışmaları: Öğrenciler, gruplar halinde veya bireysel olarak BTÜS projeleri geliştirirler. Bu projeler, öğrencilere gerçek dünya sorunlarına nasıl yaklaşacaklarını ve çözeceklerini gösterir. 5. Endüstri Uygulama Senaryoları: Öğrenciler, endüstri liderlerinin başarı hikayelerini incelemek suretiyle gerçek dünya uygulamalarını anlarlar. Bu senaryolar, öğrencilere BTÜS'in neden önemli olduğunu ve nasıl uygulandığını daha iyi anlamalarına katkıda bulunur. 6. Sınıf İçi Tartışmalar: Öğrenciler, sınıf içi tartışmalar yoluyla BTÜS konularını daha derinlemesine incelemeye teşvik edilirler. Bu tartışmalar, farklı bakış açıları ve düşünme becerileri geliştirmeye yardımcı olur. Bu öğretim yöntemleri, öğrencilere teorik bilgiyi pratik becerilerle birleştirme fırsatı sunar ve BTÜS konusundaki anlayışlarını derinleştirir. Ayrıca, öğrencilere işletmelerin ve endüstrinin ihtiyaçlarını daha iyi anlama fırsatı sunar.

Kaynaklar

Bu derste Mikell P. Groover tarafından tarafından yazılan "Automation, Production Systems, and Computer-Integrated Manufacturing" kitabının kullanılması, işletme yönetimi programı için stratejik bir tercihtir. Bu kaynak, ders bağlamında çeşitli önemli amaçları yerine getirir: 1. Ders Kitabı: Kitap, ders için temel ders kitabı rolünü üstlenir, otomasyon, üretim sistemleri ve bilgisayar entegrasyonlu imalatın kapsamlı bir keşfini sunar. İçeriği işletme yönetimi alanının temel konularıyla uyumlu olup, ileri düzey lisans ve yüksek lisans düzeyindeki işletme dersleri için uygundur. 2. Referans Materyali: Hem öğrenciler hem de öğretim görevlileri, otomatik üretim sistemlerinin teknik ve mühendislik yönlerini daha iyi anlamak için bu kitaba başvurabilirler. Kitap, konunun dengeli bir şekilde ele alınmasını sağlayarak kavramların pratik yorumlarını ve gerçek dünya etkilerini kolaylaştırır. 3. Analitik ve Nicel Yaklaşım: Öğretim görevlileri, kitabın nicel yaklaşımını, denklemlerini ve örnek problemlerini kullanarak işletme yönetimi müfredatına analitik ve nicel içerik katma konusunda öğrencilerini geliştirmek için bu kaynağı kullanabilirler. Bu, otomasyon ve üretim sistemlerinin matematiksel boyutlarını sağlam bir şekilde anlamalarını destekler. 4. Pratik Uygulama: Kitap, bölüm sonu problemleri, tekrar soruları ve öğrencilere teorik bilgiyi işletme senaryolarına uygulama fırsatları sunan egzersizler içerir. Bu pratik uygulamalar, işletme yönetimi alanında temel olan eleştirel düşünme ve problem çözme becerilerini geliştirir. 5. İş Teknolojilerinde Güncel Kalma: Kitabın üretim sistemleri ve teknolojilerin güncel bilgileri sunması, dersin modern iş uygulamalarının dinamik peyzajında relevant kalmasını sağlar. Öğrencilere en son teknolojiler hakkında bilgi verir ve performans metriklerini ölçmek için matematiksel analizi içererek etkili ve yenilikçi iş çözümleri uygulama yeteneklerini artırır. Özetle, 'Automation, Production Systems, and Computer-Integrated Manufacturing', işletme yönetimi müfredatına uyum sağlayabilen bir kitaptır. Öğrencilere otomasyon ve üretim sistemlerinin kapsamlı bir anlayışını sunar ve işletme yönetimi temel prensipleriyle uyumludur. Ayrıca, teorik bilgi uygulama ve problem çözme becerilerini teşvik eder.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024