KÖŞE YAZARLIĞI

İzlence Formu

Ders Adı KÖŞE YAZARLIĞI Kod GZTK4427
Kredi 3 AKTS 3
Z/S Seçmeli Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Dr. Ögr. Üyesi RABİA ZAMUR TUNCER
Dersin Veriliş Türü Örgün

Dersin Amacı

Bu ders, 12 Eylül sonrasında, toplumda içselleştirilen sistemin taleplerine uygun yeni bir “yazar” tipi olarak ortaya çıkan ve bununla birlikte uluslararası alanda entelektüel kimlik tanımıyla kendisine çok sayıda kamusal sorumluluk yüklenen köşe yazarlarının, Türk toplumu ve Türk basını nezdindeki rolünün anlaşılması temel amacını taşır. Bu amaç doğrultusunda, bu derste, köşe yazarlığı kavramının ne olduğuna ve tarihsel gelişimine, köşe yazısı türlerine ve köşe yazarlığının muhabirlik ve editörlükten farkına, nasıl köşe yazısı yazılabileceğine, köşe yazarlığının entelektüel kimlikle ilişkisine, organik aydın ve medyanın sembolik seçkinleri olarak köşe yazarlarının üretmiş oldukları metinlerin söylemin manipüle edilmesindeki rolüne değinilecektir. Ayrıca ders kapsamında çeşitli köşe yazarlarının metinleri incelenecektir.

İçerik

Bu ders, 12 Eylül sonrasında, toplumda içselleştirilen sistemin taleplerine uygun yeni bir “yazar” tipi olarak ortaya çıkan ve bununla birlikte uluslararası alanda entelektüel kimlik tanımıyla kendisine çok sayıda kamusal sorumluluk yüklenen köşe yazarlarının, Türk toplumu ve Türk basını nezdindeki rolünün anlaşılması temel amacını taşır. Bu amaç doğrultusunda, bu derste, köşe yazarlığı kavramının ne olduğuna ve tarihsel gelişimine, köşe yazısı türlerine ve köşe yazarlığının muhabirlik ve editörlükten farkına, nasıl köşe yazısı yazılabileceğine, köşe yazarlığının entelektüel kimlikle ilişkisine, organik aydın ve medyanın sembolik seçkinleri olarak köşe yazarlarının üretmiş oldukları metinlerin söylemin manipüle edilmesindeki rolüne değinilecektir. Ayrıca ders kapsamında çeşitli köşe yazarlarının metinleri incelenecektir.

Öğretim Yöntemleri

Ders, öğretim üyesi tarafından, görsel sunum desteğiyle, bilgi aktarımı ve çeşitli uygulamalardan örneklerin paylaşılması şeklinde ve öğrencilerin aktif katılımına izin verilerek yürütülecektir. Planlanan öğrenme aktiviteleri ve metodları arasında grup çalışması yer almaktadır.

Kaynaklar

Arık, M. B. & Koç, M. (2005). Kral Çıplak Türk Basınına Eleştirel Bir Bakış Denemesi, Tablet Kitabevi. Bali, N. R. (2013). Tarz-ı Hayattan Life Style’a Yeni Seçkinler, Yeni Mekanlar, Yeni Yaşamlar, 10. bs., İletişim Yayınları. Bağla, L. (1977) “Antonio Gramsci ve Aydınların Rolü Sorunu”, Birikim Dergisi, Sayı 23, 1977. Baran, P. (2001). Aydın Sorumluluğu. A. Tartanoğlu, ( Çev.) Mülkiye, Xxv (228), 7-18. Benda, J. (2006). Aydınların İhaneti, (C. Soydemir, Çev.). İstanbul: Doğubatı Yayınları. Bottomore, T. B. (1997). Seçkinler Ve Toplum, (E. Mutlu, Çev.). Ankara: Gündoğan Yayınları. Bourdieu, P. (1989). The Corporatism of the universal: the role of intellectuals in the modern World. Telos, 81 (Fall), 99-110. Bourdieu, P. (1997). Televizyon Üzerine, Çev. Turhan Ilgaz. Yapı Kredi Yayınları. Cangöz, İ. (2014). “Organik Entelektüeller Olarak Gazeteciler: İktidarın Kalelerini veya Dezavantajların Haklarını Savunma”, Sıradışı Uyumsuz Muhalif: Bir Entelektüeli Yitirmek, Ed. İncilay Cangöz, Özgül Birsen, Beta. Chomsky, N. (2011). Entelektüellerin Sorumluluğu, Çev. Nuri Ersoy, 2. bs., Bgst Yayınları. Çağan, K. (2005). Entelektüel ve İktidar, Hece Yayınları. Dursun, Ç. (2004). Haber, Hakikat ve İktidar İlişkisi. Elips. Dursun, O. (2013). Köşe Yazarları Yaşam Dünyamızı Sömürüyor mu?, Siyasal Kitabevi. Foucault, M. (2011). Entelektüelin Siyasi İşlevi, Çev. Işık Ergüden, Osman Akınhay, Ferda Keskin, 3.bs., Ayrıntı Yayınları. Furedi, F. (2014). Nereye Gitti Bu Entelektüeller?, Çev. A. Erkan Koca, 3. bs., Atıf Yayınları. Gramsci, A. (1985). Aydınlar ve Toplum. (V.Günyol vd. Çev.). İstanbul: Alan Yayınları. İnceoğlu, Y. & Çomak, N. (2009). Metin Çözümlemeleri, Ayrıntı Yayınları. Mahçupyan, E. (2006). Hangi Entelektüel?. Doğu Batı, 35. Doğubatı Yayınları. Özer, Ö. (2011). Haber Söylem İdeoloji, Literatürk. Parlak, İ. & Yıldırım,Y. (2014). Medya Aracılığıyla Siyasal Sınırlar Üretmek Köşe Yazılarında CHP-AKP karşıtlığının İnşası. Dora. Said, E. (1995). Entelektüel: Sürgün, Marjinal, Yabancı, Çev. Tuncay Birkan, Ayrıntı Yayınları. Şen, S.(1995). Türk Aydını ve Kimlik Sorunu. Bağlam Yayıncılık. Sözen, E. (1999). Söylem Belirsizlik, Mübadele, Bilgi/Güç ve Refleksivite, Paradigma. Tekinalp, Ş. (2008). “Postmodernist Dördüncü Kuvvet: Köşe Yazarları”, İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, Sayı 31. Toker, N. “Köşelerde Biçimlenen Yeni Entelektüellik”, (Çevrimiçi). Özcan, Z. (2006). Sosyo-Kültürel Olarak Entelektüeller, (Entelektüeller I). Doğu Batı, 36. Ankara: Doğu Batı Yayınları. Yaylagül, L. &Korkmaz, N. (2008). Medya, Popüler Kültür ve İdeoloji. Dipnot Yayınları. Yetiş, M. (2002). “Gramsci ve Aydınlar”, Mülkiye Dergisi, Sayı 236.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024