SÖYLEŞİ VE RÖPORTAJ TEKNİKLERİ

İzlence Formu

Ders Adı SÖYLEŞİ VE RÖPORTAJ TEKNİKLERİ Kod GZTK2378
Kredi 3 AKTS 3
Z/S Seçmeli Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren
Dersin Veriliş Türü Örgün

Dersin Amacı

"""Söyleşi ve Röportaj Teknikleri"" dersinin esas amacı, Söyleşi ve Röportaj yazma ve sunma becerilerini geliştirmek, bilgi toplama ve araştırma yeteneklerini güçlendirmek, etik ve mesleki sorumluluk bilincini, pratik deneyim ve özgüveni artırmak gibi mühim noktalardan oluşmaktadır. ""Söyleyişi ve Röportaj Teknikleri"" dersinin amacı, röportajların oluşturulma teknolojisinin derinlemesine incelenmesi, röportajın hazırlanma yöntemlerinin öğrenilmesi, gazetecilik eserinin içeriği ve biçimi üzerinde yazarın kişiliğinin etkisinin anlaşılmasıdır. ""Söyleşi ve Röportaj Teknikleri"" dersi, gazetecilik alanında öğrencilere söyleşi yapma ve röportaj hazırlama becerilerini kazandırmayı amaçlayan bir derstir. Bu derste, öğrencilerin haber kaynağıyla etkili bir şekilde iletişim kurmaları, önemli bilgileri toplamaları ve bilgileri ilgi çekici bir şekilde sunmaları öğretilir. Dersin amaçlarını daha derin ve detayli bir şekilde açalım: – Söyleşi ve Röportaj Becerilerini Geliştirmek: Bu dersin temel amacı, öğrencilerin söyleşi ve röportaj yapma becerilerini geliştirmektir. Öğrenciler, doğru sorular sorma, etkili iletişim kurma, aktif dinleme ve kaynaklarla güvenilir bir ilişki kurma gibi becerileri öğrenerek, söyleşi ve röportaj süreçlerinde başarılı olmayı hedefler; – Bilgi Toplama ve Araştırma Yeteneklerini Güçlendirmek: Söyleşi ve röportaj süreçleri, doğru ve güncel bilgilerin toplanması ve kaynakların derinlemesine araştırılması gerektiren önemli adımlardır. Bu derste, öğrencilere kaynak seçimi, araştırma teknikleri ve bilgi toplama becerileri konularında rehberlik edilir. Öğrencilerin güvenilir ve kapsamlı bilgilere erişme yetenekleri geliştirilir; – Haber Yazma ve Sunma Becerilerini Geliştirmek: Söyleşi ve röportaj, gazetecilik alanında haberlerin oluşturulmasında önemli bir rol oynar. Bu derste, öğrencilere haber formatında söyleşi ve röportajın nasıl yazılacağı, haber başlıklarının oluşturulması, alıntıların doğru bir şekilde kullanılması gibi beceriler öğretilir. Ayrıca, söyleşi ve röportajın yazılı ve görsel medyada nasıl sunulacağı konularında da pratik yapılır; – Etik ve Mesleki Sorumluluk Bilincini Artırmak: Gazetecilikte etik ve mesleki sorumluluk, söyleşi ve röportaj süreçlerinde önemli bir konudur. Bu derste, öğrencilere doğru kaynak kullanımı, mahremiyetin korunması, haberin objektifliği ve tarafsızlığı gibi etik ve mesleki sorumluluk ilkeleri öğretilir. Öğrencilerin gazetecilik etiği konusunda bilinçlenmeleri ve profesyonel standartlara uygun davranmaları sağlanır; – Pratik Deneyim ve Özgüveni Artırmak: Bu derste, öğrencilere söyleşi ve röportaj yapma fırsatı sunulur. Gerçek veya simüle edilmiş ortamlarda pratik çalışmalar yaparak, öğrencilerin söyleşi ve röportaj becerilerini uygulamaları ve özgüven kazanmaları sağlanır."

İçerik

"Gazetecinin mesleki başarısı, bilgi toplama, işleme ve yayma becerisine dayanır. Bilgi toplama sürecinde, özellikle röportaj, birincil kaynaktan bilgi toplamanın ana yöntemlerinden biri haline gelir. ""Söyleyiş ve Röportaj Teknikleri"" dersin, öğrencilere röportaj yapma tekniğin temellerini, röportaj için hazırlığı, röportaj oluşturulması, dağıtım çalışmaları hakkında bilgilendirme sağlamaktadır. Röportaj yapma sürecinde gazetecinin bilgi ve genel kültürü, konu ve sorunu hakkında bilgi sahibi olmasının, insanlar ile iletişim kurma becerilerini kullanmasının önemi anlatılacaktır. Gazetecinin dünya görüşü, milli ve manevi inançları, yaratıcı ve entelektüel yeteneklerin geliştirilmesi önemine ilişkin bilgilere yer verilecektir. Dersin içeriği birkaç ana temaları (konuları) kapsar: 1. Söyleşi ve Röportajın Temel İlkeleri: Söyleşi ve Röportajın tanımı, önemi ve gazetecilik alanında işlevleri üzerine odaklanılır. Öğrencilere doğru ve etik bir şekilde söyleşi yapma ve röportaj hazırlama prensipleri anlatılır. 2. Söyleşi ve Röportaj Hazırlığı: Bu bölümde öğrencilere söyleşi ve röportaj öncesi hazırlık süreci anlatılır. Kaynak seçimi, konu araştırması, soruların hazırlanması gibi önemli adımlar üzerinde durulur. Öğrencilerin sağlam bir temel oluşturması için bilgi toplama teknikleri ve kaynaklar hakkında bilgi verilir. 3. Söyleşi ve Röportaj Teknikleri: Bu kısımda öğrencilere söyleşi ve röportaj sırasında etkili iletişim kurma, doğru sorular sorma, aktif dinleme, takip soruları geliştirme gibi teknikler öğretilir. Öğrencilerin kaynakları rahatlatma, güven oluşturma ve samimi bir ortam yaratma becerilerini geliştirmeleri hedeflenir. 4. Söyleşi ve Röportajın Yazılı ve Görsel Sunumu: Bu bölümde öğrencilere söyleşi ve röportajın yazılı ve görsel medyada nasıl sunulacağı öğretilir. Öğrencilere söyleşi ve röportajın haber formatında nasıl düzenleneceği, alıntıların nasıl kullanılacağı, fotoğraf ve video ile nasıl destekleneceği gibi konular üzerinde durulur. 5. Etik ve Hukuki Konular: Söyleşi ve röportaj sürecinde etik ve hukuki sorunlarla karşılaşma olasılığına karşı öğrenciler bilgilendirilir. Öğrencilere kaynakların haklarını koruma, ifade özgürlüğü, yayın etiği ve mahremiyet gibi konular hakkında bilgi verilir."

Öğretim Yöntemleri

Sınıf seviyesine uygun ve bireysel ihtiyaçları göz önünde bulunduran, öğrenci merkezli, katılımlı soru cevap şeklinde tartışma ortamlı anlatısal öğretim yöntemi

Kaynaklar

1. Abasıyanık, S. F. (2020). Mahkeme kapısı. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. 2. Binyazar, A. (1975). Türkiye’de röportajın tarihçesi: Başlangıçta ‘mülakat’ kavramı içinde düşünülen röportaj, günümüzde geniş boyutlara ulaşmıştır. Milliyet Sanat Dergisi, 147, 13-16. 3. Dönmez, İ. H. (2009). Cumhuriyet dönemi Türk edebiyatında bir iletişim ortamı olarak mahkemeler (Basılmamış Doktora Tezi). T.C. Ankara Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Halkla İlişkiler ve Tanıtım Anabilim Dalı, Ankara. 4. Engin, A. (2018). Sunuş. A. Engin (Ed.) Homeros’un Rüyası Edebiyatın Kapı Komşusu Röportaj (s. 5-20) içinde. İstanbul: Siyah Kitap Yayınları. 5. Franklin, B., Hamer, M., Hanna M., Kinsey M. ve Richardson J. (2005). Key concept in journalism studies. New York: Sage. 6. Girgin, A. (2007). Söyleşi mi? Röportaj mı? İstanbul: Der. 7. Güreli, N. (1975). Sanat dergisinin soruşturması: Röportaj yazarları, röportajın bir edebiyat dalı olduğunda birleşiyorlar. Milliyet Sanat Dergisi, 147, 7-8. 8. Güven, K. (2018). Röportaj üzerine. A. Engin (Ed.) Homeros’un rüyası Edebiyatın Kapı Komşusu Röportaj (s. 21-30) içinde. İstanbul: Siyah Kitap Yayınları. 9. Hänska, M., Bode, M. (2018). How the ubiquity of eyewitness media changes the mediation and visibility of protests in the news. A. Robertson, (Ed.) Screening protest: Visual narratives of dissent across time, space and genre (s. 98-119) içinde. UK: Routledge. 10. Kabaş, S. (2009). Soru sorma sanatı dünyada ve Türkiye’de röportaj ve söyleşi geleneği. İstanbul: Doğan Kitap. 11. Özer, Ö. (2012). Edebi gazetecilik (röportaj): Bir röportaj üstadı Fikret Otyam’ın yayımlanmış röportajlarının çözümlemesi. Ö. Özer (Der), Alternatif medya alternatif gazetecilik Türkiye’de alternatif gazetecilik üzerine değerlendirmeler (s. 167-212) içinde. Konya: Literatürk Yayınları. 12. Paksoy, F. A. (2018). Polis adliye haberciliği. H. İ. Gürcan (Ed.) Haber türleri (s. 1-23) içinde. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları. 13. Schneider, W. ve Raue, P. (2002). Gazetecinin el kitabı (I. Aygün, Çev.), (A K. Kurşun, Düzeltmen). İstanbul: Konrad Adenauer Vakfı Yayınları. 14. Yüksel, E. & Gürcan, H.İ. (2005). Haber toplama ve yazma. Konya: Tablet Kitabevi. Ukraince (Ukraynaca) Kaynaklar: 1. Радчик Р. В. Журналістський фах: інформаційні жанри. Київ : ВПЦ «Київський університет», 2015. 272 с. 2. Мелещенко О. К. Жанр замітки у пресовій і фотожурналістиці: огляд теоретичних напрацювань й критичний коментар. Журналістика. 2017. Вип. 16 (41). С. 138–149. 3. Михайлин І. Л. Основи журналістики : підруч., вид. 3-е доп. і поліп. К.: ЦУЛ, 2002. 278 с. 4. Нерух О. О. Першооснови журналістської творчості : навчальний посіб . Х.: Світ дитинства, 2000. 98 с. 5. Крайнікова Т. С. Аналітичні жанри журналістики. Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua (дата звернення: 28.01.2023). 6. Здоровега В. Теорія i методики журналістської творчостi. Л.: ПАIC, 2004. 268с. 7. Кузнецова О. Аналiтичні методи в журналiстицi. Л., 2002. 236с. 8. Моисеев В. Журналистика и журналисты. К., 2002. 372с. 9. Михайлин I. Основи журналістики. Х., 2000. 367с. 10. Аньєс І. Підручник із журналістики : пишемо для газет. К. : Видавничий дім «Києво-Могилянська академія», 2013. 544 с. 11. Крейґ Р. Інтернет-журналістика. Робота журналіста і редактора в нових ЗМІ; пер. з англ. А. Іщенка. К. : Вид. дім «Києво-Могилян. акад.», 2007. 324 с. 12. Лизанчук В.В. Основи радіожурналістики: Підручник. К.: Знання, 2006. 628 с. 13. Яковець Д. Телевізійна журналістика : теорія і практика : підручник. К. : Вид. дім «Києво-Могилянська академія», 2007. 239 с. 14. Василенко М. Динаміка розвитку інформаційних та аналітичних жанрів в українській пресі : монографія. Інститут журналістики КНУ імені Тараса Шевченка. К., 2006. 236 с. 15. Гоян В. Типові та жанрові особливості інформаційної телепрограми : посібн. для студентів. К.,2001. 16. Захарченко А. Інтернет-медіа : інтерактивний навчальний посібник. Тернопіль, «Крок». 2014. 198 с. 17. Карпенко В. Газетні жанри як комунікативні форми журналістики : текст лекції для студентів Ін-ту журналістики. К. : Інститут журналістики, 2002. 37 с. 18. Куляс І., Макаренко О. Ефективне виробництво теленовин : стандарти інформаційного мовлення; професійна етика журналіста-інформаційника : практичний посібник для журналістів. К. : Видавництво ХББ, 2006. 120 с. 19. Лісневська А. Мистецтво телевізійного репортажу : навч.-метод. посіб. для студ. з напряму підготовки „Кiно-, телемистецтво” та „Тележурналістика”; Держ. закл. „Луган. нац. ун-т імені Тараса Шевченка”. Луганськ : Вид-во ДЗ „ЛНУ імені Тараса Шевченка”, 2013. 20. Публіцистика. Масова комунікація : медіа-енциклопедія. За загал. ред. В.Ф. Іванова. К. : Академія Української Преси, Центр Вільної преси, 2007. С. 254-258. 21. Халер М. Інтерв’ю : навч. посібник. за загал. ред. В. Ф. Іванова. К. : Академія Української Преси, Центр Вільної Преси, 2008. 404 с. 22. Шендеровський К. Як написати успішне есе : методичні рекомендації до написання есе. Ін-т масової комунікації при КНУ імені 39 Тараса Шевченка. Бібліотека Інституту журналістики Київського національного університету імені Тараса Шевченка. URL: http: journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=book.index&book=46 (дата звернення 10.09.09).

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024