METODOLOJİ

İzlence Formu

Ders Adı METODOLOJİ Kod RAST4443
Kredi 3 AKTS 5
Z/S Zorunlu Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Prof. Dr. ŞÜKRÜ SİM
Dersin Veriliş Türü Örgün

Dersin Amacı

Ders kapsamında insanların dünyayı anlama ve yorumlama biçimlerine dair bütüncül bir yaklaşım sunulmaktadır. Algılanan bilgilerin işlenmesi, onlara anlam katılması ve diğer bilgiler, değerler ve kültürel arka planlarla bağlantılar kurulması bilim, sanat, felsefe başta olmak üzere hayatın tümünde geçerli bir işleyiştir. Bu işleyişin tüm veçheleriyle öğrenciler tarafından kavranması hayatın her alanında karşılaşılması muhtemel problemlerin çözülmesine yönelik beceri sağlayacaktır. Ders kapsamında anlam yaratma farklı biçimleriyle (sense-making ve meaning-making) ve felsefi düşünme konusunda temel bilgiler verilerek, düşüncelerin psikolojisine odaklanılır. Gerçekliğin toplumsal olarak nasıl inşa edildiği incelenir ve gerçekliğin incelenmesi için pozitivist ve yorumlayıcı yaklaşımlar ele alınır. Thomas Kuhn ve Karl Popper'in bilimsel devrimler ve eleştirel akılcılık teorileri üzerinde durulurken, eleştirel, çok yönlü ve yenilikçi düşüncenin önemi vurgulanır. Sistemsel düşünme konusunda iki haftalık bir derse yer verilirken, doğu ve batı düşüncelerinin farklılıkları da ele alınır. Ayrıca, gündelik yaşamda metodolojinin kullanımı hakkında bilgi verilir.

İçerik

Ders kapsamında insanların dünyayı anlama ve yorumlama biçimlerine dair bütüncül bir yaklaşım sunulmaktadır. Algılanan bilgilerin işlenmesi, onlara anlam katılması ve diğer bilgiler, değerler ve kültürel arka planlarla bağlantılar kurulması bilim, sanat, felsefe başta olmak üzere hayatın tümünde geçerli bir işleyiştir. Bu işleyişin tüm veçheleriyle öğrenciler tarafından kavranması hayatın her alanında karşılaşılması muhtemel problemlerin çözülmesine yönelik beceri sağlayacaktır. Ders kapsamında anlam yaratma farklı biçimleriyle (sense-making ve meaning-making) ve felsefi düşünme konusunda temel bilgiler verilerek, düşüncelerin psikolojisine odaklanılır. Gerçekliğin toplumsal olarak nasıl inşa edildiği incelenir ve gerçekliğin incelenmesi için pozitivist ve yorumlayıcı yaklaşımlar ele alınır. Thomas Kuhn ve Karl Popper'in bilimsel devrimler ve eleştirel akılcılık teorileri üzerinde durulurken, eleştirel, çok yönlü ve yenilikçi düşüncenin önemi vurgulanır. Sistemsel düşünme konusunda iki haftalık bir derse yer verilirken, doğu ve batı düşüncelerinin farklılıkları da ele alınır. Ayrıca, gündelik yaşamda metodolojinin kullanımı hakkında bilgi verilir.

Öğretim Yöntemleri

Sözlü ders anlatımı, kitap ve makale okumaları, sınıfta yapılan tartışmalar

Kaynaklar

Giuseppina D’Oro and Søren Overgaard - The Cambridge Companion to Philosophical Methodology, Nazif Muhtaroğlu - Aklın Üç Yüzü Eleştirel, Çok-Yönlü ve Yenilikçi Düşünce, Tracy Bowell & Gary Kemp - Eleştirel Düşünme Kılavuzu, Julian Baggini & Peter S. Fosl - Filozofun Çantası Felsefi Kavram ve Metotlar Üzerine Bir İnceleme, Richard E. Nisbett - Düşüncenin Coğrafyası, John Paul Minda - İnsan Nasıl Düşünür?

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024