UYGARLIK TARİHİ

İzlence Formu

Ders Adı UYGARLIK TARİHİ Kod İKTB1015
Kredi 2 AKTS 2
Z/S Seçmeli Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Prof. Dr. MURAT METİNSOY
Dersin Veriliş Türü Uzaktan

Dersin Amacı

Bu dersin amacı, öğrencileri, kendi kültürlerini ve dolayısıyla kimliklerini de etkileyen farklı kültürlerle tanıştırmaktır. Ders, öğrencilerin, parçası oldukları insanlığın zaman içinde günümüzdeki haline nasıl geldiğine yönelik tarihsel, çoğulcu ve eleştirel bir bakış açısı elde etmelerini sağlamayı amaçlamaktadır. Öğrencilerin insanlık tarihini etnik, ulusal, coğrafi, dinsel ve cinsel kimliklerin ve sınırların ötesinde, küresel ölçekte anlamalarını amaçlamaktadır. Ders ayrıca insanlığın gelişmesi ve daha mutlu yaşamasını sağlayan gelişmeler ve eylemler ile bunun tersine yol açan etmenlerin kavranmasına yönelik eleştirel ve çözümleyici bir bakış açısı edinilmesini hedeflemektedir. İnsanların, tarihin hiçbir döneminde kapalı bir fanusta, kendilerini kategorize eden kimliklerin sınırları içinde yaşamadığını göstererek, birbiriyle sürekli ve karşılıklı bir etkileşim içinde olduğunu kavramalarını ve tarih boyunca tüm yaşamsal özelliklerin ve kimliklerin tarihsel olduğu, zamanla değişim dönüştüğünün anlaşılmasını amaçlamaktadır.

İçerik

Giderek bütünleşen ve küresel bir köy haline gelen dünyada, insanların geçmiş deneyimleri de ulusların, coğrafi sınırların, tekil kültürlerin ötesinde, daha küresel ölçekte anlaşılmaya çalışılmaktadır. Birbiriyle çatıştığı iddia edilen kültür ve uygarlıkların da ötesinde tüm insanların ortak paydaya sahip olduğu bir geçmiş tasavvuru giderek önem kazanmaktadır. Derste insanlığın başlangıcından modern çağlara, Batı’dan Doğru’ya, antik çağlardan erken modern zamanlara insanlığın dünyanın farklı coğrafyalarında yaşadığı özgül ve ortak deneyimler, değişimler ve dönüşümler, yarattığı kültürel birikim, bu kültürlerin birbirleriyle etkileşime geçerek oluşturduğu ve bugüne temel olan iktisadi, kültürel, siyasi miras olarak gerek tematik düzeylerde gerekse tarihsel akış içinde incelenecektir.

Öğretim Yöntemleri

Derste ortaya koyulacak tarih anlayışı, mevcut klasik tarih anlayışlarının dışında bir yaklaşım olacaktır. Birincisi, kronolojik olarak önderler, kahramanlar, devletler ve savaşlar tarihi yaklaşımı izlenmeyecektir. İnsanoğlunun ve varoluşun geçmişi “aşağıdan tarih” perspektifiyle ele alınacak; genelde rolleri ve sesleri bastırılmış olan tarihin gizli özneleri olan sıradan insanların tarihsel rolleri ortaya konulacaktır. İkinci olarak, Avrupa merkeze alınmayacak, farklı coğrafyaların ve deneyimlerin insanlığa katkılarına özellikle vurgu yapılacaktır. “Uygarlık”, dar anlamıyla, salt insanoğlunun gelişiminin bir aşamasına işaret eden ve salt Avrupa’ya özgü değil, dünyadaki maddi ve kültürel tüm varoluşu kapsayan bir biçimde, “uygarlık” öncesi olarak addedilen dönemleri de kapsayan geniş anlamıyla ele alınacaktır. Dersin işlenişi ise öğretim üyesinin haftalık sunumları çerçevesinde yürütülecektir. Öğrencilerin okumalarını yaparak, sunuşları aktif bir şekilde takip etmesi, soru ve yorumlarıyla derse katılım göstermeleri beklenmektedir. Ders notunu belirleyen iki klasik sınav ve bunların ders notuna yansımaları şu şekilde olacaktır: Ara sınav : % 40 Final sınavı : % 60 Derse devamlılık zorunludur ve bu derste yoklama alınmaktadır. Toplamda fiilen 12 hafta yapılan derslere yüzde 70 katılım zorunludur ( 4 derse gelmeyen otomatik olarak kalmış sayılır). PANDEMİ SÜRECİ: Pandemi nedeniyle derslerin online yapıldığı dönemde de yoklama alınacaktır. Teknik nedenlerle derse katılım gösteremeyenlerin benimle AKSİS üzerinden temasa geçmesi gerekmektedir. Pandemi nedeniyle sınavlar ise uzaktan yapılacaktır. Sınav soruları sınav tarihinden 48 saat önce sisteme yüklenecektir. Sınavlarda 3 sorudan 2’sine cevap vermeniz istenecektir. Cevaplar, MS Word dosyalarına, toplam en fazla 2000 sözcük olacak şekilde yazılacaktır. Sınavlarınızda alıntılamalarınızı yaparken Chicago Manuel Style’a uyacak şekilde alıntılarınızı dipnotlarla göstermeniz, doğrudan alıntı yaparken mutlaka tırnak işaretleri içine almanız önemlidir. Aksi durumda yazdıklarınız intihal kapsamında değerlendirilecektir. Cevaplarınızın öğretim üyesi tarafından online intihal programları tarafından kontrol edileceğini de unutulmamalıdır. YÖK Disiplin Yönetmeliği’nin “Disiplin Cezaları ve Disiplin Cezalarını Gerektiren Disiplin Suçları” ile ilgili İkinci Bölümü’nün 7. Maddesi’nin f fıkrası’na giren intihal, yükseköğretim kurumundan bir yarıyıl için uzaklaştırma cezasını gerektiren disiplin suçları arasındadır.

Kaynaklar

Aşağıdaki kitaplardan ilk iki sıradaki * işaretli kitaplardan birini mutlaka okumanız gerekmektedir. Tercihan da buna ek olarak da diğerlerini okumanızı tavsiye ediyorum. * 1.J. M. Roberts, Büyük Dünya Tarihi (İstanbul: İnkılap Kitabevi, 2011). * 2.Clive Ponting, Yeni Bir Bakış Açısıyla Dünya Tarihi (İstanbul: Alfa, 2013). 3.James C. Davis, İnsanın Hikâyesi (İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2005). 4.William H. McNeill, Dünya Tarihi (Ankara: İmge Kitabevi, 2013). 5.Server Tanilli, Yüzyılların Gerçeği ve Mirası, Cilt I, II, III & IV (İstanbul: İş Bankası Kültür Yayınları, 2015- 2017). Meraklı olduğunuz spesifik konularda daha fazla ve derinlemesine okumak isterseniz (örneğin Sümerler, ailenin doğuşu, ilk dinler veya İslam uygarlığı gibi pek çok konuda) bana yazabilirsiniz...

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024