YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNCE BECERİLERİ

İzlence Formu

Ders Adı YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE ELEŞTİREL DÜŞÜNCE BECERİLERİ Kod INOG4056
Kredi 2 AKTS 3
Z/S Seçmeli Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Dr. Ögr. Üyesi ÖZLEM İLKER ETUŞ
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Bu seçmeli ders çerçevesinde öğrencilerin eleştirel düşünme süreçlerini yansıtmalı bir yaklaşımla kavramlaştırması, eleştirel düşünme süreçlerinde engel oluşturan toplum-odaklılık, ben-merkezlilik, görecelilik, itaatkarlık, kalıplaştırma gibi olguları sorunsallaştırması amaçlanmaktadır. Farklı yaklaşımlar çerçevesinde eleştirel düşünme kavramının irdelenmesi çerçevesinde özellikle dizgesel-işlevsel dilbilgisi araçlarını kullanarak öğretmen adaylarının ideoloji, ikna, güç gibi olguların söylem düzeyindeki yansımalarını farklı göstergesel bileşenlerin etkileşimini göz önünde bulundurarak çözümlemesi desteklenmektedir. Öğretmen adaylarının eleştirel düşünme süreçlerini gelecekteki eğitim ortamlarına taşıyabilme yollarının tartışılması da dersin öncelikli hedefleri arasındadır.

İçerik

Öğrencilerin olguları görüşten, desteksiz sayıltıları mantıksal muhakeme edilmiş süreçlerden ayırt edebilme yetkinliğini metinler üzerinde çalışarak deneyimleme olanağını bulmaları amaçlanan bu derste, katılımcılar arguman oluşturma için gerekli olan bileşenleri bulgulama ve değerlendirme, ölçütler çerçevesinde güçlü ve zayıf argumanları ayırt edebilme ve farklı arguman türlerini saptayabilme gibi temel becerileri de kazanacaklardır. Eleştirel medya okur-yazarlığına yönelik çalışmalarda reklam, duyuru, gazete köşe yazıları gibi farklı metin türlerine yer verilmektedir. Söylem ve cinsiyet konularının da öncelendiği bu ders kapsamında eleştirel pedagoji alanına yönelik çalışmalar öğretmen adaylarının staj deneyimleri bağlantısında sınıf tartışmaları, araştırma temelli görüşlerin paylaşımı, grup çalışmaları ile desteklenen bir öğrenme ikliminde eleştirel düşünmenin dil eğitiminde sınırlılıkları ve olasılıkları dahilinde ele alınmasına olanak tanımaktadır.

Öğretim Yöntemleri

Öğrencilerin ele alınacak konuya ilişkin ön araştırmaları ve okumaları tamamlaması, Öğrencilerin etkili soru sorma stratejilerinden yararlanarak metinle etkileşime girmesi, İkili ve grup çalışmalarında görüş alış-verişinde bulunması, takım çalışmasını planlayıp yürütebilmesi, Konu başlığı çerçevesinde uygun söylem örneklemleri bulup, uygun yöntemler ile inceleyebilmesi, analizlerini yazılı ve sözlü olarak sunması

Kaynaklar

Moon, J. 2008.Critical Thinking: theory and practice. London & New York: Routledge; Washburn, P. (2010). The Vocabulary of Critical Thinking. New York: Oxford University Press; Bassham, G and others. (2005). Critical Thinking: a student’s introduction. Boston: Mc GrawHill; Goddard, A. (2002) The Language of Advertising. London & New York: Routledge; McCaw, N. (2008) How to Read texts. London &NY: Continuum; Norton,B & Toohey, K. (2004). Critical Pedagogies and Language Learning. Cambridge: Cambridge University Press.; Simpson, P. and Mayr, A. (2010). Language and Power. Oxon: Routledge; Durant,A. & Lambrou, M. (2009). Language and Media. London & New York: Routledge;Young,L. & Fitzgerald,B. (2006). The Power of Language. London: Equinox. Van Leeuwen,T. (2008). Discourse and Practice: New tools for critical discourse analysis. Oxford: Oxford University Press;

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024