Ders Adı | YABANCI DİL ÖĞRETİMİNDE ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME | Kod | INOG4053 |
Kredi | 3 | AKTS | 4 |
Z/S | Zorunlu | Teorik Saat | 3 |
Uygulama Saat | 0 | Lab Saat | 0 |
Ders Dili | Türkçe | Dersi Veren | Dr. Ögr. Üyesi MUAZZEZ YAVUZ KIRIK |
Dersin Veriliş Türü | |||
Yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde ölçme değerlendirmenin işlevi ve önemini kavratmak, farklı türde sınavların hangi amaçlarla kullanılabileceğine dair bilgi edindirmek, geleneksel ve alternatif ölçme değerlendirme yaklaşımları doğrultusunda hazırlanmış sınavların ve kullanılan tekniklerin güvenirlik, geçerlilik, uygulanabilirlik, özgünlük ve öğretim içerik ve uygulamalarına olan geri etkisi bağlamında değerlendirme bilgi ve becerisini kazandırmak dersin temel amacıdır. Bu bilgiler ışığında öğrencinin belli dil düzeyleri için belirli amaçlar doğrultusunda iletişimsel dil öğretimi bağlamında sınav soruları hazırlayabilmesi dersin en önemli amacıdır.
İzlencede verildiği gibi haftalık kuramsal seminer başlıkları birçok dil yetisini ölçme araçlarıyla örneklenerek incelenmektedir. Yabancı dil olarak İngilizce öğretimi ve ölçme değerlendirme kavramlarına giriş; Yabancı dil olarak İngilizce öğretiminde ölçme ve değerlendirmenin işlevi, genel amaçları ve önemi; Sınama biçimleri/türleri ve özellikleri; Yeterlilik, Başarı, Tanısal ve Yerleştirme sınavları, sınavlar, Biçimlendirici ve Özetleyici sınavlar, doğrudan ve dolaylı sınavlar, ayrık nitelikli ve bütüncül sınavlar, ölçün ve ölçüt temelli sınavlar, öznel ve nesnel sınavlar, iletişimsel sınavlar, performansa dayalı sınavlar; Geleneksel yaklaşımlara dayalı olan ölçme değerlendirme teknikleri/araçları (yazılı sınavlar, kısa yanıtlı sınavlar, doğru-yanlış tipi testler, çoktan seçmeli testler, eşleştirmeli testler, sözlü yoklamalar, ödevler) ve alternatif (öğrenciyi çok yönlü tanımaya dönük) ölçme değerlendirme teknikleri/araçlar (gözlem, görüşme, performans değerlendirme, öğrenci ürün dosyası, araştırma projeleri, akran değerlendirme, öz-değerlendirme, tutum ölçekleri); Ölçme değerlendirme araçlarında bulunması istenen nitelikler (güvenirlik, geçerlik, uygulanabilirlik, özgünlük ve geri etki); Dilbilgisi, Sözcük bilgisi, Sesletim becerisini, Dinleme, Konuşma, Okuma ve Yazma becerilerini ölçme değerlendirme teknikleri; belli dil düzeyleri ve amaçlar doğrultusunda sınav hazırlama.
Kuramsal bilgi, örnekler eşliğinde verilerek öğrencinin sınav hazırlama bilgi ve becerisi pekiştirilmektedir. Öğrencinin ölçme değerlendirme tekniklerini değerlendirme sürecine katılımı zorunludur.
Hughes, Arthur, (1989) Testing for Language Teachers. Cambridge University Press Bachman, Lyle, Palmer Adrian, (1996) Language Testing in Practice. Oxford University Press Brown, Douglas, (2004) Language Assessment. Pearson Education, Inc.