YAZILI ANLATIM I

İzlence Formu

Ders Adı YAZILI ANLATIM I Kod TUOG1030
Kredi 2 AKTS 4
Z/S Zorunlu Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Doç. Dr. ŞÜKRAN DİLİDÜZGÜN
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Yazılı iletişimin biçimsel ve içeriksel özelliklerini tanıtmak, planlı yazı yazma, yazılı metinlerin planını ve özetini çıkarma ve böylece tutarlılıklarını değerlendirme bilgi ve becerisini kazandırmak, bilgilendirici metinleri amaç, biçim ve biçemleri bağlamında inceleme çalışmalarıyla günlük yaşamda metinleri kolay ve doğru anlama ve üretme yeterliğine ulaştırmak.

İçerik

Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinlerarası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Öğretim Yöntemleri

Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay, gösterip yaptırma, beyin fırtınası

Kaynaklar

Adalı O. (2003). Anlamak ve anlatmak. İstanbul: Pan Yayıncılık. Broukal M. (2004). Weaving It Together Connecting Reading and Writing. USA: Heinle. Byrne, D. (1988). Teaching Writing Skills. Hong Kong: Longman. Çotuksöken Y.(2008).Yüksekokullar ve meslek yüksekokulları için Türk Dili Dersleri.İstanbul: Papatya Yayıncılık. Günay D. (2003). Metin Bilgisi. İstanbul:Multilingual Yayınları. Harmer J. (2004). How to Teach Writing. Longman. Kavcar C. vd. (2007). Yazılı ve Sözlü Anlatım. 6.Baskı. Ankara: Anı Yayıncılık. Keçik İ., Uzun . (2003). Türkçe Sözlü ve Yazılı Anlatım. C. İleri (Ed.). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları Latif B. Çetindağ Z., Çelepoğlu A. (2005) . Yazılı ve Sözlü anlatım. Ankara: Pegema Yayıncılık. Özkan M.vd. (2001). Yüksek Öğretimde Türk Dili, Yazılı ve Sözlü Anlatım. İstanbul: Filiz Kitabevi. Özdemir E. Sözlü Yazılı Anlatım Tekniği. İstanbul:Remzi Kitabevi. Özdemir E., Binyazar A. Yazma Öğretimi Yazma Sanatı. İstanbul: Papirüs. White R., Arndt V. (1991). Process Writing. London:Longman.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024