Ders Adı | OSMANLI EĞİTİMİNDE MODERNLEŞME | Kod | FDBFD522 |
Kredi | 3 | AKTS | 8 |
Z/S | Seçmeli | Teorik Saat | 3 |
Uygulama Saat | 0 | Lab Saat | 0 |
Ders Dili | Türkçe | Dersi Veren | Prof. Dr. AYŞE ZİŞAN FURAT |
Dersin Veriliş Türü | |||
Cumhuriyet dönemi din eğitiminin tarihsel ve sosyo-kültürel alt yapısı konusunda bilgi ver-mek; Modernleşme dönemi Osmanlı eğitim anlayışındaki değişiminin temellerini analiz etme imkanı sağlamak; Öğrencilerin sosyo-kültürel değişimler ve örgün eğitimin şekillenmesi arasındaki ilişkileri tahlil edebilmelerini sağlamak.
Osmanlı eğitim anlayışının temel özelliklerini tanıtır; 19. Yüzyıl Osmanlı modernleşmesi ve eğitim alanına yansımaları konusunda bilgi verir; Osmanlının temel eğitim kurumları (medrese ve mektepler) arasındaki anlayış farklılarını inceler; Osmanlı eğitiminde yapılan yeniliklerin alt yapılarını inceler; 19. yüzyılda din görevlisi yetiştirmek amacıyla kurulan eğitim müesseseleri hakkında bilgi verir; Dini eğitim ve din eğitimi arasındaki benzerlikler ve farklılıkları Osmanlı eğitimindeki değişimler bağlamında değerlendirir; Tevhid-i Tedrisat Kanunu tahlil eder ve din eğitimi açısından önemini inceler.
Seminer
İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilatı, Türk Tarih Kurumu Basımevi, Ankara 1965. Osmanlı Devleti 1600-1908, kolektif, Cem Yayınları, İstanbul 2000. Halis Ayhan, Türkiye’de Din Eğitimi, Dem Yaynları, İstanbul 2004. Yaşar Sarıkaya, Medreseler ve Modernleşme, İz Yayıncılık, İstanbul 1997. Hamit Er, Osmanlı Devletinde Çağdaşlaşma ve Eğitim, Rağbet Yayınları, İstanbul 1999. Salih Zeki Zengin, Medreseden Darülfünun’a Türkiye’de Yüksek Din Eğitimi, Adana 2009. Salih Zeki Zengin, II. Abdülhamit Dönemi Örgün Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğre-timi, Adana 2003.