Ders Adı | DÜŞÜNCE VE ÜSLUP | Kod | SSYJ7080 |
Kredi | 3 | AKTS | 7 |
Z/S | Seçmeli | Teorik Saat | 3 |
Uygulama Saat | 0 | Lab Saat | 0 |
Ders Dili | Türkçe | Dersi Veren | Prof. Dr. ÇİĞDEM DÜRÜŞKEN |
Dersin Veriliş Türü | |||
Bu dersin amacı, düşünce ve üslup ilişkisini ele almak, özellikle antikçağda dil ve düşünce ilişkisi üzerine yoğunlaşarak düşünceyi doğru bir şekilde dile getirme sanatı olan retoriğin önemini vurgulamaktır.
Bu derste Gorgias, Sokrates, Platon, Aristoteles, Cicero ve Quintilianus gibi belli başlı antikçağ düşünürlerinin retorik sanatı hakkındaki görüşleri ele alınacak ve bu görüşler ışığında dil ve düşünce arasındaki ilişki aydınlatılarak düşünüleni ifade etmenin düşünmek kadar önemli bir husus olduğu üzerinde durulacaktır.
Anlatım, sunum, tartışma, soru-cevap.
1. Lamb, W.R.M. (tr.) (1925). Plato. Lysis, Symposium, Gorgias, Loeb Classical Library, Cambridge, MA: Harvard University Press. 2. Emlyn-Jones, C. W. Preddy (tr.) (2013). Plato. Republic, Vol. I: Books 1-5, Vol. II, Books 6-10, Loeb Classical Library, Cambridge, MA: Harvard University Press. 3. Freese, J.H. (tr.) (1926). Aristotle. Art of Rhetoric, Loeb Classical Library, Cambridge, MA: Harvard University Press. 4. Hubbell, H.M. (tr.) (1949). Cicero. On Invention. The Best Kind of Orator. Topics, Loeb Classical Library, Cambridge, MA: Harvard University Press. 5. Sutton, E.W., H. Rackham (tr.) (1942). Cicero. On the Orator: Books 1-2, Loeb Classical Library, Cambridge, MA: Harvard University Press. 6. Rackham, H. (1942). Cicero. On the Orator: Book 3, On Fate, Stoic Paradoxes, Divisions of Oratory, Loeb Classical Library, Cambridge, MA: Harvard University Press. 7. Russell, D.A. (tr.) (2002). Quintilian. The Orator's Education, Vol. I: Books 1-2, Vol. II: Books 3-5, Vol. III: Books 6-8, Vol. IV: Books 9-10, Vol. V: Books 11-12, Loeb Classical Library, Cambridge, MA: Harvard University Press. 8. Dürüşken, Ç. (2001). Antikçağda Doğan Bir Eğitim Sistemi: Roma'da Rhetorica Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları. 9. Anderson, R.D. (2000). Glossary of Greek Rhetorical Terms, Leuven: Peeters. 10. Crowley, S., D. Howhee (2004). Ancient Rhetorics for Contemporary Students, New York: Pearson Longman. 11. Dominik, W., J. Hall (ed.) (2007). A Companion to Roman Rhetoric, United Kingdom: Blackwell. 12. Gunderson, E. (ed.) (2009). The Cambridge Companion to Ancient Rhetoric, Cambridge: Cambridge University Press. 13. Kennedy, G.A. (1994). A New History of Classical Rhetoric, Princeton: Princeton University Press. 14. Mason, J., P. Washington (1992). Future of Thinking. Rhetoric and Liberal Arts Teaching, London: Routledge. 15. Wardy, R. (1998). The Birth of Rhetoric. Gorgias, Plato, and their Successors, London: Routledge.