CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM POLİTİKALARI

İzlence Formu

Ders Adı CUMHURİYET DÖNEMİ EĞİTİM POLİTİKALARI Kod AIIT7056
Kredi 3 AKTS 6
Z/S Zorunlu Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Doç. Dr. HAYRÜNİSA ALP ÖZAL
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Türkiye Cumhuriyeti öncesinde devralınan eğitim sistemi, Cumhuriyet ile eğitim sisteminde başlayan yeni sistem, örgün ve yaygın eğitim, yetişkin eğitimi, yükseköğretim, öğretmen yetiştirme konusu, hükümet programları, Amerika İngiltere ve Avrupa eğitim sistemleri karşılaştırma ve günümüzde eğitim politikalarına ve sorunları yer verilerek öğrencilerde çeşitli düşünceler yaratmaktır.

İçerik

Osmanlı Devleti'nin son dönemlerinden Cumhuriyet'in kuruluşuna kadar izlenen eğitim kurumları ve düşünceleri çerçevesinde hükümet politikaları ele alınarak ülkenin eğitim problemleri incelenmektedir. Türk Eğitim Devrimi, 1- Devrimin tarihsel arka planı, felsefî, düşünsel ve politik temelleri, 2-Tevhid-i Tedrisat Kanunu: tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi; Türk eğitim sisteminde laikleşme. 3-Karma eğitim ve kızların eğitimi, Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri. Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler. Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler.

Öğretim Yöntemleri

Türk Eğitim tarihi süresince belli başlı dönemleri anlamlandırabilme, tarih bilgileri çerçevesinde tanımlayabilme. Bu tanımlamaları yaparken Türk eğitim sistemini batı eğitim sistemiyle karşılaştırmalı olarak düşünebilme. Sunuş yöntemiyle yapılan derste döneme ait görsel materyallerden özellikle fotoğraflar kullanılmaktadır. Yine daha yakın tarihlere ait eğitim belgeleri de görsel malzeme olarak derste kullanılmaktadır. Bazı konularda özellikle diğer eğitim sistemleriyle karşılaştırma yapılırken beyin fırtınası yaptırılmak koşuluyla öğrencilerin derse katılmaları sağlanmaktadır. Yine döneme ait bazı tarihi belgeler ve kişiler konuşturularak az da olsa etkinlikli ders işlenmeye çalışılmaktadır.

Kaynaklar

1. Adem, M. (2005). Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı. Ankara: Ankara Üniv. 2. Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan 2001?e kadar Türk Eğitim Tarihi (8. Baskı), Alfa, İstanbul. 3. Aytaç, K.(1980). Avrupa Eğitim Tarihi (Antik çağdan 19. yy. sonlarına kadar), Ankara. 4. Başaran, İ. E. (2006). Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara. 5. Batır, B. (2010). Geleneksel Eğitimden Çağdaş Eğitime, Elif Kitapevi, İstanbul. 6. Batır, B. ?Türk Eğitim Reformunda Bir İsim: Mehmet Tahir Münif Paşa?, İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, II, Eylül 2004, s. 11?25. 7. Ergün, M. (1997). Atatürk Devri Türk Eğitimi. Ankara: Ocak Yayınları. 8. MEB. (1998). Cumhuriyet?in 75 Yılında Gelişme ve Hedefler. Ankara: MEB. 9. Sakaoğlu, N. (2003). Osmanlı?dan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 10. \\\"Atatürk Dönemi Eğitim Politikaları (1919-1938)\\\", Türkoloji Kültürü, C.II-N.4, Yaz 2009, s.123-139 (Yrd. Doç. Dr. Filiz Meşeci Giorgetti ile birlikte).

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024