Ders Adı | DİLBİLİMDE RİTİM MESELELERİ | Kod | DIAR7020 |
Kredi | 3 | AKTS | 8 |
Z/S | Seçmeli | Teorik Saat | 3 |
Uygulama Saat | 0 | Lab Saat | 0 |
Ders Dili | Türkçe | Dersi Veren | Prof. Dr. ERMAN GÖREN |
Dersin Veriliş Türü | |||
Bu ders kapsamında hedeflerimizden biri öğrencinin tarih boyunca gündeme getirilen "ritmin" tarihine ilişkin tartışmalarla dilbilimin uğraştığı meseleler arasındaki bağlantıların net bir şekilde kavraması.
Bu ders kapsamında dilbilimle doğrudan alakalı olsun ya da olmasın ritimle ilgili yaklaşımların tarihsel evrimi, birbirileriyle irtibatları, 19. yüzyıldan itibaren geliştirilen “ilmî” dil çalışmaları çerçevesinde geliştirilen ritim yaklaşımları incelenecek.
Bu lisansüstü ders büyük ölçüde bir “ilmî tartışma” ortamını tesis edebilmek üzere planlanmıştır. Dersin ikinci haftasından itibaren her hafta konuşacağımız bir tema üzerine aramızdan bir kişi 15-20 dakikalık bir sunum yaparak tartışma konusu etmemiz gereken temel meseleleri ve mefhumları dikkatimize sunacak. Bu sunumda konuya ilişkin belirli başlı malzemeyi önceden okuyan kişinin, konunun tartışmaya hazır hale gelebilmesi için hangi anahtar terimlere ihtiyacımız olduğunu ortaya koyması gerekecek. Söz konusu sunumla başlayan ders herkesin katılacağı tartışmalarla devam edecektir.
Attridge, D. (1995). Poetic Rhythm: An Introduction. Cambridge: Cambridge University Press. Buzsáki, G. (2006). Rhythms of the Brain. Oxford: Oxford University Press. Barletta, V. (2020). Rhythm: Form and Disposition. Chicago (IL)/London: University of Chicago Press. Crespi, P. – Manghani, S. (ed.) (2020). Rhythm and Critique: Technics, Modalties, Practices. Edinburgh: Edinburgh University Press. Kiparsky, P. – Youmans, G. (1989). Phonetics and Phonology, Volume 1: Rhythm and Meter. San Diego (CA): Academic Press. Levine, C. (2017). Biçimler: Bütün, Ritim, Hiyerarşi, Ağ (çev. D. Dinçsoy). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. Vogel, R. – van de Vijver, R. (ed.) (2015). Rhythm in Cognition and Grammar. Berlin/Munich/Boston (MA): De Gruyter.