SİNİR DUYU I

İzlence Formu

Ders Adı SİNİR DUYU I Kod TIPF2122
Kredi 11 AKTS 11
Z/S Zorunlu Teorik Saat 8
Uygulama Saat 6 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Prof. Dr. IŞIL ALBENİZ
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

-Öğrencilerin MSS gelişimini, embriyonal/fetal süreçte gelişimsel genetik yaklaşımı ile bilmesi ve ilişkili gen aileleri ile sinyal yolaklarının gelişimdeki rolünü kavrayabilmeleri. - Öğrencilerin duyu sistemlerinde genel çevirim mekanizmaların önemini, görme olayında fotoreseptörlerin rolünü ve ışığın soğrulması ile meydana gelen ardışık olayları vurgulayarak reseptörler ve çevirim arasındaki ilişkiyi kavrayabilmleri. -Öğrencilerin işitme ve görme sistemleri örneğinde çevrim özelliklerini; işitmede mekano-elektriksel çevirim ve elektriksel rezonans mekanizmasının biyofiziksel esasları ile, görmede retinada bulunan fotoreseptörlerin yapısı ve işlevi arasındaki ilişkiyi kavrayabilmeleri. - Öğrencilerin ses dalgalarının özelliklerini ve işitme sırasında kulağın farklı bölümlerinde uğradığı değişikliği vurgulayarak, yapı-işlev arasındaki ilişkiyi kavrayabilmeleri. - Öğrencilerin dış ortamdan fiziksel uyaran olarak algılanan ses dalgalarının üst merkezlere iletilebileceği elektriksel uyaranlara dönüşüm mekanizmasını öğrenmeleri. - Öğrencilerin sinir sisteminin yapısını ve çalışma prensiplerini hücre ve sinirsel bağlantılar düzeyinde anlamaları. - Öğrencilerin duyu reseptörlerinden sinir sisteminin üst seviyelerine kadar iletimin özellik ve dinamiklerini öğrenmeleri. - Öğrencilerin duysal yollar üzerindeki sinir ağlarını öğrenmeleri. - Öğrencilerin somatik duyuların ileti yollarını ve dinamiklerini öğrenmeleri. - Öğrencilerin duyu fizyolojisinin ilkelerini öğrenmeleri. - Öğrencilerin omuriliğin refleks işlevlerini ve istemli hareketlerdeki rolünü öğrenmeleri. - Öğrencilerin omurilikteki karmaşık motor işlevleri öğrenmeleri. - Öğrencilerin spinal şok ve medulla spinalis hasarında zamana bağlı fonksiyonel değişimleri öğrenmeleri. - Öğrencilerin korteksin motor işlevlerdeki kontrol görevini öğrenmeleri. -Öğrencilerin beyin sapının motor işlevlerdeki kontrol görevini öğrenmeleri. -Öğrencilerin serebellumun motor işlevlerdeki kontrol görevini öğrenmeleri. - Öğrencilerin bazal Ganglionların İşlevlerini ve bu işlevlerin motor kortekse katkılarını öğrenmeleri. - Öğrencilerin Limbik sistemin beynin diğer bölgelerinden olan farklılıklarını ve işlevlerini öğrenmeleri. - Öğrencilerin Hipotalamus’un yapısını, organizmada homeostasisi sağlamak üzere işlevlerini vesinirsel ve hormonal bağlantılarını öğrenmeleri. - Öğrencilerin organizmada enerji dengesi ve buna bağlı olarak vücut sıcaklığının düzenlenme mekanizmalarını öğrenmeleri. - Öğrencilerin beynin kanlanması ve metabolik işlevi hakkında bilgi edinmeleri. Beyni koruyan yapıların görevlerini öğrenmeleri. - Öğrencilerin beyinin metabolik işlevi ve serebrospinal sıvı hakkında bilgi edinmeleri. - Öğrencilerin beyin korteksinin yapısını, histolojik özelliklerini, afferent ve efferentlerini, talamus ve diğer alt merkezlerle anatomik ve işlevsel bağlantılarını, duysal, motor ve asosiyasyon alanlarının konum ve işlevlerini öğrenmeleri. -Öğrencilerin serebral lateralizasyon ve özelleşmeyi, kategorik ve reprezantasyonel hemisferlerin işlevlerini, dil işleviyle ilgili alanları, konuşma bozukluklarını (afaziler), bellek oluşumunun mekanizmalarını, sinaptik plastisiteyi, bellek türlerini, deklaratif uzun süreli bellek oluşumunda hipokampüsün rolünü, bellek bozukluklarını (amneziler) öğrenmeleri. - Öğrencilerin Elektroensefalogramın (EEG) biyofizik temellerini, EEG ritmlerinin karakteristiklerini ve işlevsel karşılıklarını, Epileptik nöbet tipleri ve EEG’deki izlerini, Uyarılma Potansiyelleri (UP) ve Olaya İlişkin Beyin Potansiyellerini (OİP), klinikteki kullanım alanlarını, retiküler formasyonun yapı ve işlevlerini, Nörohormon sistemlerini ve etkilerini, uyku evrelemesini öğrenmeleri. - Öğrencilerin Otonom sinir sisteminin işlevlerini, otonom refleks mekanizmasını, pre-gangliyonik ve post-gangliyonik otonom liflerin yapısal ve nörokimyasal özelliklerini, sempatik ve parasempatik sinir sistemi arasındaki yapısal ve işlevsel farkları öğrenmeleri. - Öğrencilerin stres yanıtını, sempatik ve parasempatik uyarılmanın farklı vücut sistemleri üzerindeki etkilerini, sempatomimetik, sempatolitik, parasempatomimetik ve parasempatolitik drogların etki mekanizmalarını öğrenmeleri. - Öğrencilerin glia hücre tiplerini, işlevsel özelliklerini, akson dejenerasyonu ve periferik sinir sisteminde akson rejenerasyonu mekanizmalarını, merkezi sinir sisteminde reorganizasyon mekanizmasını, nörodejeneratif hastalıkları ve nörotrofik faktörleri öğrenmeleri. - Öğrencilerin beyni yapısal inceleme yöntemlerini, beyin işlevlerinin araştırılmasındaki temel yaklaşımları, zihinsel süreçlerin incelenmesinde başvurulan davranışsal, elektrofizyolojik ve işlevsel nörogörüntüleme yöntemlerini karşılaştırmalı olarak öğrenmeleri. -Öğrencilerin Merkezi Sinir Sisteminin Anatomisini; bölümlerini, yapı ve fonksiyonlarını içerecek şekilde öğrenmeleri - Öğrencilerin Periferik Sinir Sisteminin Anatomisini; bölümlerini, yapı ve fonksiyonlarını içerecek şekilde öğrenmeleri - Öğrencilerin Otonom Sinir Sisteminin Anatomisini; bölümlerini, yapı ve fonksiyonlarını içerecek şekilde öğrenmeleri - Öğrencilerin Duyu organlarının Anatomisini; yapı ve fonksiyonlarını içerecek şekilde öğrenmeleri

İçerik

Sinir ve Duyu Sistemlerinin, Anatomik, Histolojik ve Embriyolojik, ve Fizyolojik temellerini kavratabilmek, ve Biyofiziksel açıdan genel çevirim mekanizmaların önemini, görme olayında fotoreseptörlerin rolünü ve ışığın soğrulması ile meydana gelen ardışık olayları vurgulayarak reseptörler ve çevirim arasındaki ilişkiyi kavratabilmektir.

Öğretim Yöntemleri

Teorik dersler amfi dersi olarak, uygulamalı dersler anatomi 2, diğer dersler 8 gruba bölünerek, her anabilim dalının kendi laboratuarlarında öğrencilerin aktif katılımı ile, interaktif, uygulamalı ve deneysel olarak uygulanır.

Kaynaklar

ANATOMİ ANABİLİM DALI ANATOMİ DERS NOTLARI, USTA A, ŞAHİNOĞLU K, ÖZTÜRK A, KALE A. --- SOBOTTA, İNSAN ANATOMİSİ ATLASI; Putz R, Pabst R. --- KLİNİK YÖNELİMLİ ANATOMİ MOORE K L. Tıbbi Fizyoloji, Guyton & Hall; Tıbbi Fizyoloji, Ganong; Fizyoloji (Lippincott, R. A. Harvey), Vander'in İnsan Fizyolojisi

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024