Ders Adı | ANADOLU/TÜRK HALK MÜZİĞİ TÜR VE BİÇİMLERİ I | Kod | ETNO3046 |
Kredi | 2 | AKTS | 3 |
Z/S | Zorunlu | Teorik Saat | 2 |
Uygulama Saat | 0 | Lab Saat | 0 |
Ders Dili | Türkçe | Dersi Veren | Prof. Dr. MEHTAP DEMİR GÜVEN |
Dersin Veriliş Türü | |||
Türk halk müziğinin tarihsel gelişimi içinde tür ve biçim konusunun yerinin anlaşılması; tür ve biçim bağlamında ezgi, ritm organizasyonlar ve söz –ezgi ilişkisi gibi noktalar ile eserlerin analiz edilmesi
Bu ders; Anadolu’nun tüm bölgelerine ait Türk halk müziği tür ve biçimlerini teorik ve uygulamalı ele alarak söz – ezgi ilişkisi içinde ezgisel ve edebi analiz ile teorik bilgiler verme yanında uygulama ile icra ortamları ve mekan – zaman bağlamında tüm tür ve biçimler bütününün öğrenilmesine ilişkin çalışmaları içerir.
Anlatım (sunu - slayt), tartışma yöntemi ve icrâ
1- (2008. Türk Halk Müziği Sözlü Eserler Antolojisi (1,2,3). Ankara: TRT Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları. 2- TRT Türk Halk Müziği Repertuarı Nota Arşivi, Ankara: Müzik Dairesi Başkanlığı Arşivi. Türkiye Radyo Televizyon Kurumu, Ses Arşivi 3- İTÜ TMDK Ses Eğitimi Bölümü Ses Arşivi). 4- (Caferoğlu, Ahmet. 1951. Anadolu İlleri Ağızlarından Derlemeler, İstanbul: İ.Ü. Yayınları, s.1-288) 5- (Tuner, Hilmi, 1978: Atasözleri ve deyimlerle öğütleme taşlama, (Fotokopi Nüsha), Ankara, s. 20-490 6- Oğuzcan, Ümit Yaşar, 2004: Taşlamalar hicivler, İstanbul: Özgür Yayınları, s. 15-415 7- Çıblak, Nilgün, 2008: Aşık şiirinde taşlamalar, Ankara: Ürün Yayınları. s. 5-273) 8- (İTÜ TMDK basılmamış Türk Halk Müziği Bilgileri ders notları) ve örnekler. 1 9- (Caferoğlu, Ahmet. 1995. Doğu İllerimiz Ağızlarından Toplamalar. Ankara: TDK Yayınları, s. 1-296.) 10- (Güldaş, Saadet, 2003: Türk dilinin diksiyonu - prozodisi vurgu ve vurgulamaları ile Türk musikisinde prozodi, İstanbul: Kurtiş Matbaacılık, s. 1-635 11- Arel, Hüseyin Sadettin, 1997: Prozodi Dersleri (Yay. haz. Murat Bardakçı), Pan yayıncılık, İstanbul. S.15-76). 12- (Temiz, Muharrem, 1998: Arguvan ezgileri 2, Arguvan ve Köyleri Eğitim Kültür Vakfı, İstanbul 13- Şahin, Hüseyin ve Süleyman Özerol, 2004: Arguvan Türküleri (Halkbilimsel Bir Araştırma Denemesi), İstanbul: Arguvan ve Köyleri Eğitim Kültür Vakfı Yayınları, s.14- 62) 14- (Er, Tülay, 1982: Kına Türkülerinde Evlilik Felsefesi, II. Milletlerarası Türk Folklor Kongresi Bildirileri, Ankara s.157. 15- Soylu, Sıtkı, 1987: Türk Folklorunda ve İçel’de Kına ve Kına Yakma, İçel Kültürü, Mersin s.9. 16- Kara, Ruhi, 1995: Erzincan Düğünlerinde Gelin Güvey Motifi(Kına Gecesi ve Gelin Bağlama Töreni), III. Milletlerarası Türk Halk Edebiyatı ve Folkloru Kongresi Bildirileri, Konya, s.143. 17- Onuk, Prof. Dr. Taciser, 1995: Güney Anadolu (Çukurova, Kenzin) Yayla Düğünlerinde Kına Gecesi Geleneği, III. Milletlerarası Türk Halk Edebiyatı ve Folkloru Kongresi Bildirisi, Konya, s.186. 18- Turan, Şükriye, 1991: Çukurova Kına Geleneğinde Ağıt Türküler, II. Uluslararası Karacaoğlan-Çukurova Halk Kültürü Sempozyumu Bildirileri, Adana s.537) 19- (Özdemir, Ahmet Z., 1994: Öyküleriyle ağıtlar, Kültür Bakanlığı yayınları, Ankara, s. 15-400. 20-Kemal, Yaşar, 1996: Ağıtlar, (resimler; Abidin Dino), Adam yayınları, İstanbul, s. 1-245. 21- Esen, Ahmet Şükrü (yay. haz. Pertev Naili Boratav), 1997: Anadolu Ağıtları, İletişim Yayınları, İstanbul, s. 10-245. 22- Kalkan, Emir, 1998: Afşar Ağıtları, Kayseri Büyükşehir Belediyesi Kültür yayınları, Kayseri, s. 15-410, 23- Görkem İsmail, 2001: Türk edebiyatında ağıtlar: Çukurova ağıtları metin-inceleme. Akçağ Yayınları, Ankara, s. 10-405) 24- (Kaya, Doğan, 2002: Çamşık (Çamşıhı) ozanları, Çamşık Hüseyin Abdal Derneği yayınları, Ankara s. 11-280 . 25- Caferoğlu, Ahmet, 1994: Sivas ve Tokat İlleri Ağızlarından Toplamalar, Ağız Araştırmaları Bilim ve Uygulama Kolu Yayınları, Ankara s.1-276) 26 - (Yaşar Kemal Göğceli, 1953: Sarı Yıldız Mavi Yıldız, TFA, Ekim 1953, s. 801-803 27-Seyfi Karabaş, 1969: Bir Yıldız Doğdu Yüceden, TFA, Eylül 1969, s. 5394-5396) 28- (Günay, Turgut, 2003: Rize İli Ağızları, TDK Yayınları, Ankara, s. 1- 340. 29- (Çine, Hamit, 1997: Halk Müziğimizde Boğaz Havaları, Teke Zortlatmaları ve Gurbet Havaları, Özel Yayın, İzmir, s. 1-100. 30- Çine, Hamit, 1989: Burdur’dan Damlalar, İzmir, s. 15-460. 31- Çimrin, Hüseyin, 2010: Antalya Teke Yöresi Ağzı ve Deyimleri, ATS Yayınları, Antalya, s.1-480 32-(Yaltırık, Dr. Hüseyin, 2003: Tasavvufî Halk Müziği, TRT Müzik Dairesi Yayınları, Ankara, s. 282-283) 33- (Öztürk, Okan Murat, 2006: Zeybek Kültürü ve Müziği, Pan Yayıncılık, İstanbul, s. 1-271. 34- Akdoğu, Onur, 2004: Bir Başkaldırı Öyküsü -Zeybekler- Tarihi, Ezgileri, Dansları (cilt I, II, III), Kişisel yayınlar, İzmir, s. 15-1268. 35- (ŞENEL, Süleyman, 2007: Kastamonu’da Aşık Fasılları I- II, Kastamonu Valiliği İl Özel İdaresi Yayınları, Kastamonu, s. 10-390. 36- ERCİLASUN, B. Ahmet, 2002: Kars İli ve Ağızları, TDK Yayınları, Ankara, s. 1-386. 37-CAFEROĞLU, Ahmet, 1994: Kuzeydoğu İllerimiz Ağızlarından Toplamalar. TDK Yayınları, Ankara, s. 1-355) 38- (Memmedov, H., 1981: Azerbaycan Mugamları, Azerbaycan Halk Musikisi, Elm. Neş., Bakı, 39- Namazaliyev, G. ve Salih Turhan, 1993: Azerbaycan Halk Türküleri - Mahnılar, Tesnifler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 1-275) 40- Güler, Zülfü, 1992: Harput Ağzı, Elâzığ Belediyesi Yayınları, Elazığ, s. 1-166) 41- (YALTIRIK, Dr. Hüseyin, 2003: Tasavvufî Halk Müziği, TRT Müzik Dairesi Yayınları, Ankara, s. 277-282 42- EMRE, Yunus, 1991: Yunus İlahileri Güldestesi (yay. haz. Cüneyd Kosal), Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara, s. 10-212) 43- (Dinçal, Ali, 1997: Alevilik, Bektaşilik ve Notaları ile Semahlar, Cem Matbaası, Ankara, s. 1-290. 44- (Eroğlu, Türker, 1995: Harput’ta Kurala Dayalı Müzik Yapma Geleneği, Bizim Gençlik Yayınları, Kayseri, 1-220. 45- Caferoğlu, Ahmet, 1995: Güney Doğu İllerimiz Ağızlarından Toplamalar, TDK Yayınları, Ankara, s. 1-288. 46- Yönetken, Halil Bedii, 1966: Derleme Notları 1, Elazığ Müzik Folkloru, Orkestra Yayınları 1, İstanbul, s. 96 47- Abacı, Tahir, 2000: Harput/Elazığ Türküleri, Pan Yayıncılık, İstanbul, s.1-144) 48- (Konularına Göre Notalarıyla Türküler, Oyunlu Türküler, 2008. Ankara: TRT Müzik Dairesi Başkanlığı Yayınları, s. 1-63. 49- Caferoğlu, Ahmet, 1995: Orta Anadolu Ağızlarından Derlemeler. TDK Yayınları, Ankara, s. 1-288) 50- Arsunar, Ferruh. 1962. Gaziantep Folkloru. İstanbul: Milli Eğitim Basımevi, s.1-318. 51- Aksoy, Ömer Asım, 1946: Gaziantep Ağzı I, II, III, TDK, İstanbul, s.1-414. 52- Duygulu, Melih, 1995: Gaziantep Türküleri, (y.y), s. 1-166. 53- Özbaş, Ömer, 1958: Gaziantep Dolaylarında Türkmenler ve Baraklar, Gaziantep Kültür Derneği Yayınları, Gaziantep, s. 1-111) 54- (Günşen, Ahmet, 2000: Kırşehir ve Yöresi Ağızları, TDK Yayınları, Ankara, s. 5-490. 55- Parlak, Erol, 1990: Bozlaklar (İ.T.Ü Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi), İstanbul, s.1- 110) 56- Ekici, Savaş, 2009: Elâzığ Harput Müziği, Akçağ Yayınları, Ankara, s 1-616. 57- COŞKUN ELÇİ Armağan 2011, Âşık Müziği – Âşık Şeref Taşlıova’nın Ezgi Repertuarı, Ankara. 58- COŞKUN ELÇİ Armağan (1991) 1997, Muzaffer Sarısözen - Hayatı, Eserleri ve Çalışmaları, (1937-1952 yılları arasında derlenen ezgi listesi ile) 59- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Semah Geleneğinin Uygulanması", Türk Kültürü Hacı Bektaş Veli Araştırma Merkezi Dergisi, S.12, Kış 1999, s.171-184 60- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Ankara-Çubuk'ta Dar Cemi", Folklor/Edebiyat 26,2001/2 61- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Alçak gönüllü bir aydın: Halit Ongan", Folklor/Edebiyat, Cilt: 14, Sayı:54, 2008/2 62- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Tarihsel Gelişim Bağlamında Türk Halk Müziği Araştırmaları" , Milli Folklor Yaz/78, 2008 63- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Yetiştiği Ortam ve Yetiştiren Unsurlar Işığında Müzik Yönü ile Aşık Veysel" ,Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Sayı:51,Güz/2009 64- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Bulgaristan-Deliorman Aleviliğinde Nevruz ve Hıdırellez, Milli Folklor, Bahar /87 2010 65-COŞKUN ELÇİ Armağan, "Anadolu Aleviliği'nde Duvazlar'a / Duvazıimamlar'a Müzikal Bir Bakış", Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Araştırma Dergisi, Bahar/2011 66- COŞKUN ELÇİ Armağan, “Sözsel ve Müzikal Varyantlaşma”, Milli Folklor, Güz / 91 2011 67- COŞKUN ELÇİ Armağan, “Kazakistan’daki ve Türkiye’deki Müzik Geleneklerine ve Ezgi Yapılarına Karşılaştırmalı Bir Bakış”, Türkiye Kazakistan Ortak Müzik Etkileşimi Projesi (UNESCO Türkiye Milli Komisyonu, Türksoy Yayınları), s. 31- 80 2014 68- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Semahlar Dini İçeriklidir", I. Türk Kültürü ve Hacı Bektaş Veli Sempozyumu Bildirileri (22-24 Ekim 1998) Ankara, 69- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Kaynağı, Şekil-Tür, Yapısı ve Melodik Seyri Bakımından Semahlar", Uluslararası Türk Dünyası Halk Edebiyatı Kurultayı Bildirileri (26-28 Mayıs 2000) Mersin 70- COŞKUN ELÇİ Armağan," Bulgaristan Türklerinde Semah Geleneği", Uluslararası Türkistan Halk Kültürü Sempozyumu (2001) Muğla 71- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Kazakistan Halk çalgılarına Genel Bir Bakış", VI. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi, (18-22 Haziran 2001) Mersin 72- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Atatürk Dönemi Belli Başlı Halk Müziği Araştırmaları, Sanatçıları ve Kaynak Kişiler", Uluslararası Atatürk ve Güzel Sanatlar Sempozyumu (26-27 Ekim 2001) Ankara 73- COŞKUN ELÇİ Armağan," Milli Mücadelede Halk Şiirinde Erzurum", Türk Halk Kültüründe Milli Mücadele-1. Uluslararası Halk Kültürü Sempozyumu (2005) Erzurum 74- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Bozlaklar Üzerine Bir Çerçeve", VII. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi (2006), Gaziantep 75- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Anadolu Alevi Cemi'nde Âşık ve Müzik", Yaşayan Aşık Sanatı Sempozyumu (2007), Ankara 76- COŞKUN ELÇİ Armağan, "Hacı Bektaş Veli'nin Işığında Yaşayan Bir İnsan Hazinesi: Âşık Aşur Uygur", Hacı Bektaş Sempozyumu, (2009), Üsküp. 77- COŞKUN ELÇİ Armağan, "TRT Repertuarında Kuj Himmet Üstadım Mahlaslı Türkülerin Tespiti ve Müzikal Kuruluş Yönünden İncelenmesi", Osmanlı Döneminde Sivas Sempozyumu Bildirileri (21/25 Mayıs 2007) Sivas 2007 78 - COŞKUN ELÇİ Armağan, “Arguvan Aşıklık Geleneği – Derviş Muhammed’den Erhan Yılmaz’a, Hasan Basri Kılıç’a”, II. Ulusal Arguvan Sempozyumu Bildirileri (5-6 Mart 2011) Ankara 2011