Ders Adı | OSMANLI RESMİNDE BATILAŞMA | Kod | SATA4109 |
Kredi | 2 | AKTS | 4 |
Z/S | Zorunlu | Teorik Saat | 2 |
Uygulama Saat | 0 | Lab Saat | 0 |
Ders Dili | Türkçe | Dersi Veren | Prof. Dr. AHMET KAMİL GÖREN |
Dersin Veriliş Türü | |||
Ders, günümüz Türk resim sanatının oluşumuna zemin hazırlayan Osmanlı dönemi resim sanatının gelişim aşamalarını incelemeyi amaçlamaktadır.
Osmanlı Resminde Batılılaşma, Osmanlı İmparatorluğunun batılılaşma, yenileşme gibi sözcüklerle tanımlanan yaklaşık olarak 18. yüzyılın başından 20. yüzyılın başına kadar geçen ve yönetimden askeri sisteme, sosyal yaşamdan kültüre, edebiyattan müziğe, mimariden resme ve daha birçok alana kadar batılı sistemleri örnek alarak yeniden yapılanma içine girdiği sürecinde, batılı anlamda resim sanatının gelişimini aşağıdaki içerik bölümünde sıraladığımız çerçevede, çok yönlü olarak özgün örnekleriyle ele alan bir derstir. Dersin içeriğinde, genel kabül gördüğü üzere 1795te askeri okullara konulan resim derslerinden önceki süreçteki (Vanmour, Levni, Konstantin Kapıdağlı vd. ressamların üretimlerinin görüldüğü dönemdeki) gelişmelere kısaca yer verdikten sonra, batılı anlamda resim sanatı ortamının oluşmasına zemin hazırlayan askeri (daha sonra da sivil) okullardaki resim eğitiminin içeriği, yöntemi, bu okullardan yetişen gençlerin ürettiği resimlerin, oluşturdukları konu repertuvarının incelenmesi, ayrıca oryantalist ressamların, azınlıkların, levantenlerin de bu sürece dahil edilmesi önemli bir yer tutmaktadır. Bu dönemde Adolf Schreyer (1828-1899), Germain-Fabius Brest (1823-1900), Felix Ziem (1821-1911), John Frederick Lewis (1805-1876), Amadeo Preziosi (1816-1882), Jean Schranz (1794-1872), Giovanni (Jean) Brindesi (1826-1888), Carlo Bossoli (1815-1884), Ipppolito Caffi (1809-1866), Alberto Pasini (1826-1899), Philippe (Pietro) Bello (1830/1-1909/11), Pierre Désiré Guillemet (1827-1878), Stefano Ussi (1822-1901) Rudolph Ernst (1855-1935), Jean-Léon Gérôme (1824-1904), Ivan Konstantinoviç Ayvazovskiy (1817-1900), François-Claude Hayette (1838-?), Leonardo Mango (1843-1930), Salvatore Valeri (1856-1946), Warnia Zarzecki (1850-?), Jean-Jules Antoine Lecomte du Nouÿ (1842-1923), Luigi Acquarone (1800-1896), Cesare Biseo (1843-1909), Gabriele Carelli (1820-1920) gibi yabancı ressamlar, Mıgırdiç Civanyan (1848-1906), Sarkis Direnyan (1860-?) gibi azınlık kesime mensup ress
Sunum yoluyla
*Mahmud Raif Efendi, Osmanlı İmparatorluğunda Yeni Nizamların Cedveli, (Türkçeye çeviren ve yayına hazırlayan:Arslan Terzioğlu-Hüsrev Hatemi), TTOK, İstanbul 1988 (özgün adı: Mahmoud Rayf Efèndi Tableau Des Nouveaux Reglemens de LEmpire Ottoman, A Constantinople 1798) yeni basımın kapak fotoğrafı); *Auguste Boppe, Les Peintres du Bosphore Dix-Huitième Siècle, Libririe Hachette, Paris 1911; *Sami Yetik, Ressamlarımız, Cilt:1, Marifet Basımevi, İstanbul 1940; *Nurullah Berk, Türkiyede Resim, Güzel Sanatlar Akademisi Neşriyatından, İstanbul 1943; *S.Pertev Boyar, Osmanlı İmparatorluğu ve Türkiye Cumhuriyeti Devirlerinde Türk Ressamları Hayatları ve Eserleri, Jandarma Basımevi, Ankara 1948; *Celal Esad Arseven, Türk Sanatı Tarihi, C. 3., Maarif Vekâleti , İstanbul (1955-1959); *Halil Edhem, Elvah-ı Nakşiye Koleksiyonu, İstanbul 1924, (Bugünkü Dile Aktaran: Gültekin Elibal), Milliyet Yayınları İstanbul 1970; *Nurhan Atasoy-Filiz Çağman, Miniature Painting, R.C.D., İstanbul, 1974; *Nurullah Berk, Türk ve Yabancı Resminde İstanbul/Istanbul Chez les Peintres Turcs et Etrangers, Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu, İstanbul (1977); *Günsel Renda-Turan Erol, Başlangıcından Günümüze Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, C. I., Tiglat Yayınları, İstanbul 1980; *Nurullah Berk-Adnan Turani, Başlangıcından Bugüne Çağdaş Türk Resim Sanatı Tarihi, C. 2., Tiglat Yayınları, İstanbul 1981; *Adnan Turani, Batı Anlayışına Dönük Türk Resim Sanatı, (Genişletilmiş 2.bs.), Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, Ankara 1984; *Albert Boime, The Academy and French Painting in the Nineteenth Century, (2nd edition), Yale University and Phaidon Press, U.S.A. 1986; *Sezer Tansuğ, Çağdaş Türk Sanatı, (1.bs.) Remzi Kitabevi, İstanbul 1986; *Adolphe Thalasso, LArt Ottoman, Les peintres de Turquie, Paris (1910/11), (Tıpkı Basım Arkeoloji ve Sanat Yayınları, İstanbul 1988); *John Miller, The Studios of Paris The Capital of Art in the Late Nineteenth Century, Yale University Press, New Haven an