Ders Adı | UYGARLIK TARİHİ | Kod | HUKK1121 |
Kredi | 2 | AKTS | 3 |
Z/S | Seçmeli | Teorik Saat | 2 |
Uygulama Saat | 0 | Lab Saat | 0 |
Ders Dili | Türkçe | Dersi Veren | Dr. Ögr. Üyesi EBRU KAYABAŞ |
Dersin Veriliş Türü | |||
Uygarlık Tarihi Dersinde günümüz uygarlığının kökenleri araştırılarak, uygarlığın nasıl bir gelişim gösterdiği ortaya konulacaktır. Bu aşamaya geçilmeden evvel çeşitli düşünür ve yazarların fikirlerinden yola çıkılarak, uygarlık (medeniyet) kavramı açıklanacaktır. Söz konusu açıklama (tanım), uygarlık nedir? sorusunun cevabını genel hatlarıyla verebilme potansiyeline sahip olmasının yanında, kültür ve uygarlık kavramlarının ilişkisini, tek bir uygarlıktan mı yoksa birden fazla uygarlıktan mı söz edilebileceğini, uygarlık ve toplum bağlantısını, uygar olanın insan mı toplum mu olduğunu, uygarlığın meydana çıkma koşullarını da aydınlatabilecektir. Uygarlık kavramının tartışılacağı bu noktada çokça bahsedilen, uluslararası birçok sosyal ve siyasî olayla ilişkisi kurulan, medeniyetler çatışması tezinin de üzerinde durularak, söz konusu tezin ne kadar gerçekçi olduğu tespit edilmeye çalışılacaktır. Uygarlık kavramının genel hatlarıyla ortaya konulmasının ardından eski Mısır, Mezopotamya, Anadolu, İran, Hint, Çin, Yunan, Türk, Roma uygarlıkları araştırılarak, söz konusu toplumların uygarlık bakımından birbirleriyle ilişkileri olup olmadığı, bilhassa eski Mısır, Mezopotamya, Anadolu uygarlıklarının, eski Yunan uygarlığı üzerinde etkisi olup olmadığı incelenecektir. Batı Roma İmparatorluğunun yıkılmasını takip eden Orta Çağda uygarlığın taşıyıcısı ve geliştiricisi, Müslümanlardır ki bu aşmada da İslam uygarlığı ve düşünürleriyle, İslam âlimlerinin icatlarının açıklanması gerekliliği doğmaktadır. Bu bağlamda karşılaştırma yapılabilmesi amacıyla İslam uygarlığıyla beraber, o dönemdeki Feodal Batı Avrupaya da bakılacaktır. Batı Avrupanın sosyal yapısının yanında özellikle, Engizisyon mahkemelerinin yargılama ve ceza infaz sistemleri üzerinde durulduktan sonra, Rönesans ve Reform hareketleri değerlendirilecektir. Vakit kaldığı oranda uygarlık tarihi içerisindeki ilginç konulara da parantezler açılmaya çalışılacaktır; kölelik, Orta Çağ Avrupasında hayvanlara karşı yürütülen
Düz anlatım, tartışma, soru-cevap, sunuş yolu ile öğretim