EDEBİYAT VE DİL ÖĞR I

İzlence Formu

Ders Adı EDEBİYAT VE DİL ÖĞR I Kod INOG3034
Kredi 3 AKTS 5
Z/S Zorunlu Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

* Yazınsal metinleri okumaya istek duyma, sınıf dışında da okuma ve araştırma sürecine yönelme, * Yazınsal metinlere ilişkin analiz ve yorum yapabilme, tartışmalarını metinsel ipuçları ve örneklerle destekleyebilme, * Yazınsal metinlerde öne çıkan konuları kendi yaşam deneyimi çerçevesinde değerlendirebilme, * Yazın-Kültür ilişkisini kurabilme, metni toplumsal-kültürel bir eksende yorumlayabilme, * Yazın öğretimindeki temel amaçları belirleyebilme, bu amaçlara ulaşmak amacıyla uygun etkinlikler ve öğretim yöntemleri geliştirebilme

İçerik

Öğretmen adaylarını etkin birer okuyucu kılacak yazınsal okuma becerilerini kazandırmayı amaçlayan bu dersin diğer bir odak noktası ise dil eğitiminde yazının yerini sorgulamak, yazınsal anlatıların kullanımında gereksinim duyulan temel yöntem ve yaklaşımlara ilişkin bilgi ve becerileri öğrencilere kazandırmaktır. Bu dersin başlangıç noktası kurgusal olan ile kurgusal olmayan metinleri birbirinden ayırt eden özelliklerin betimlenmesi ve bu yaklaşımla farklı yazınsal türlerin öne çıkan özelliklerinin metinlerin bütününde veya alıntılanan kısımlarda açımlanmasıdır. Şiir türünün konu, tutum, uyak, ritim gibi temel bileşenleri farklı şiir örneklerinde karşılaştırmalı bir bakış açısıyla ele alınırken, kısa öykü bağlamında anlatı iletişimi, kurgu, bakış açısı, anlatıcı türleri, karakter geliştirme, olay örgüsü, yer, yapı gibi farklı özelliklerin ne tür biçemsel seçimlerle anlatının dokusuna aktarıldığı incelenmektedir. Metinler-arasılık, Kültür, Cinsiyet, Güç, Yargı gibi kavramlar da seçilen metinler çerçevesinde değerlendirilmektedir. Yazın eğitiminde amaçların belirlenmesi, yaratıcı ve eleştirel düşünceyi besleyecek uygun etkinliklerin düzenlenmesi örnek uygulamalar ile ele alınmakta, öğretmen adayları bu yönde etkinlikler geliştirmektedirler.

Öğretim Yöntemleri

Öğrencilerin ele alınacak konuya ilişkin ön araştırmaları ve okumaları tamamlaması, Öğrencilerin etkili soru sorma stratejilerinden yararlanarak metinle etkileşime girmesi, Metnin yorumlanmasında öne çıkan konulara ilişkin görüşlerini ve duygularını paylaşması, Metne ilişkin yorumların, metinsel ipuçları ve göndermeler ile desteklenmesi, Yorum ve incelemelerini yazılı olarak aktardığı durumlarda, metnin akıcılığını ve tutarlılığını sağlayacak biçimde düzenlemeler yapabilmesi, İkili ve grup çalışmalarında görüş alış-verişinde bulunması, takım çalışmasını planlayıp yürütebilmesi, Yazın öğretiminde seçtiği temel hedefleri gözeterek, uygun etkinlik önerileri sunması,

Kaynaklar

Beard, A. Texts and Contexts. Routledge, London, 2001, Booth, W. (1991). The Rhetoric of Fiction, Penguin books, London. Brumfit,C&R.Carter.(1986)Literature and Language Teaching. Oxford University Press, Oxford. Carter and McRae eds.(1996) Language Literature and Learner. Longman, London &NY Cobley, P. (2001) Narrative. Routledge: London and NY Collie, J. &S. Slater.(1987) Literature in the Language Classroom. Cambridge University Press, Cambridge Croft, S. and H. Cross. (2000) Literature, Criticism, and Style Oxford Uni. Press, Oxford Lodge,D. (1992) The Art of Fiction. Penguin Books, London. Montgomery,M.etal.(2000) Ways of Reading. Routledge, London. Onega, S. & J. G. Landa, eds (1996)Narratology: an Introduction Longman, London, New York. Parkinson, B. & H. R. Thomas (2000) Teaching Literature in a Second Language. Edinburgh: Edinburgh University Press. Sanger, K.(1998) The Language of Fiction. Routledge, London & NY. Showalter,E. (2003) Teaching Literature. Blackwell, USA.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024