TÜRK EĞİTİM TARİHİ

İzlence Formu

Ders Adı TÜRK EĞİTİM TARİHİ Kod OÖOG2406
Kredi 2 AKTS 3
Z/S Zorunlu Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Doç. Dr. FİLİZ MEŞECİ GIORGETTI
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Türk tarihi boyunca eğitimi etkileyen unsurları tarihi olaylar çerçevesinde öğrenciye vermektir. Bunu yaparken sadece Türk tarihi değil anlatılan dönem de yaşamış diğer medeniyetlerin ve devletlerin eğitim sistemleri de karşılaştırmalı olarak öğrencilere öğretilmesi amaçlanmaktadır. Ana kaynaklardan ve görsel malzemelerden de yararlanmak koşuluyla öğrencilere öğrenme kolaylığı sağlanmaktadır.

İçerik

Türk Eğitim Tarihi dersi Türk tarihi boyunca eğitimi etkileyen unsurları tarihi olaylar çerçevesinde öğrenciye vermektedir. Bunu yaparken sadece Türk tarihi değil anlatılan dönem de yaşamış diğer medeniyetlerin ve devletlerin eğitim sistemlerinin de karşılaştırmalı olarak öğrencilere öğretilmesi amaçlanmaktadır. Bu amaca şu içerikle ulaşılmaktadır: Batı’da eğitimin kuruluşu ve gelişimi; Türklerde eğitim geleneği; Osmanlı İmparatorluğunda eğitim sistemi, medreseler, sıbyan mektepleri, Enderun, askeri mektepler; Tanzimat, Mutlakıyet ve Meşrutiyet dönemlerinde eğitimde gelişmeler ve eğitimde Batı etkisi; Türk Eğitim Devrimi, Tevhid-i Tedrisat Kanununun tarihsel temelleri, kapsamı, uygulanışı ve önemi, Türk eğitim sisteminde laikleşme; Yazı Devrimi, millet mektepleri, halk evleri; Türkiye Cumhuriyeti eğitim sisteminin dayandığı temel ilkeler; Köy Enstitüleri, Eğitim Enstitüleri ve Yüksek Öğretmen Okulları. Üniversiteler ve öğretmen yetiştirme. Yakın dönem Türk eğitim alanındaki gelişmeler; Ulus devletlerin kuruluşundan günümüze dünyada eğitim kurumları aracılığıyla vatandaş yetiştirme anlayışı. Avrupa Birliği vatandaşlığı ve Türk vatandaşlığını içeren çoklu kimlik anlayışının gelişimi ve bu anlayışın eğitime yansımaları.

Öğretim Yöntemleri

Sunuş Yoluyla, Beyin Fırtınası, Grup Tartışması, Araştırma, Soru Cevap, Düz Anlatım, Gezi-Gözlem

Kaynaklar

1. Adem, M. (2005). Ulusal Eğitim Politikamız ve Finansmanı. Ankara: Ankara Üniv. 2. Akyüz, Y. (2001). Başlangıçtan 2001?e kadar Türk Eğitim Tarihi (8. Baskı), Alfa, İstanbul. 3. Aytaç, K.(1980). Avrupa Eğitim Tarihi (Antik çağdan 19. yy. sonlarına kadar), Ankara. 4. Başaran, İ. E. (2006). Türkiye Eğitim Sistemi. Ankara. 5. Batır, B. (2007). ?İkinci Meşrutiyet?ten Tevhid-i Tedrisat?a Türkiye?de İlköğretim (1908?1924)? , Danışman: Prof. Dr. Sabahattin ÖZEL, İstanbul Üniversitesi Atatürk İlkeleri ve İnkılâp Tarihi Enstitüsü (Basılmamış Doktora Tezi). 6. Batır, B. ?Türk Eğitim Reformunda Bir İsim: Mehmet Tahir Münif Paşa?, İstanbul Üniversitesi Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, II, Eylül 2004, s. 11?25. 7. Ergün, M. (1997). Atatürk Devri Türk Eğitimi. Ankara: Ocak Yayınları. 8. MEB. (1998). Cumhuriyet?in 75 Yılında Gelişme ve Hedefler. Ankara: MEB. 9. Sakaoğlu, N. (2003). Osmanlı?dan Günümüze Eğitim Tarihi, İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. 10. Batır, B. (2010). Geleneksel Eğitimden Çağdaş Eğitime, Elif Kitapevi, İstanbul. 11. Batır, B. (2014). Geleneksel Eğitimden Çağdaş Eğitime, İkinci Basım, Milenyum, İstanbul.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024