AŞIK EDEBİYATI

İzlence Formu

Ders Adı AŞIK EDEBİYATI Kod TUDE4285
Kredi 2 AKTS 4
Z/S Zorunlu Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Dr. Ögr. Üyesi ZEHRA HAMARAT
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Kronolojik olarak aşık edebiyatının gelişimini ve önemli temsilcilerini ele almaktır.

İçerik

Ozan, âşık, saz şairi, âşık tarzı şiir geleneği gibi kavramların birbirlerine benzeyen ve birbirinden ayrılan yönleri, âşık tarzı şiir geleneğinin oluşum şartlarının ve tezahürlerinin örnek metinlerle uygulamalı incelemeleri, dersin içeriğini oluşturmaktadır.

Öğretim Yöntemleri

Sözlü, yazılı ve görsel anlatım teknikleri.

Kaynaklar

Abdülkadir İnan, Tarihte ve Bugün Şamanizm Materyaller ve Araştırmalar, 4. bs., Türk Tarih Kurumu Basımevi, 1995. Ahmet Yaşar Ocak, Bektaşi Menkıbelerinde İslam Öncesi İnanç Motifleri, İstanbul, Enderun Kitabevi, 1983; Bahaeddin Ögel, Türk Mitolojisi, C: I, s. 206-207 Mahmut R. Gazimihâl, Ülkelerde Kopuz ve Tezeneli Sazlarımız, Ankara, Milli Folklor Araştırma Dairesi Yayınları, 1975.; M. Fuat Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, C.I, 3. bs., İstanbul, Ötüken Yayınları, 1989 s. 102-109. Mehmet Eröz, Eski Türk Dini (Gök Tanrı İnancı) ve Alevilik Bektaşilik, 3. bs., İstanbul, Türk Dünyası araştırmaları Vakfı, 1992; M. Fuat Köprülü, “Türk Edebiyatı’nda Âşık Tarzı’nın Menşe’ ve Tekâmülü Hakkında Bir Tercüme” Edebiyat Araştırmaları, C.I, 3. bs., İstanbul, Ötüken Yayınları, 1989, s.195-238. M. Fuat Köprülü, Edebiyat Araştırmaları, C.I, 3. bs., İstanbul, Ötüken Yayınları, 1989, s. 57-58 M. Fuat Köprülü, Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar, 5. bs., Ankara, Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 1984, s. 353. Muharrem Ergin, Dede Korkut Kitabı I Giriş-Metin-Faksimile, 3. bs., Ankara, TDK Yayınları, 1994, s. 55-56. Orhan Şaik Gökyay, Dedem Korkut Kitabı, İstanbul, Milli Eğitim Basımevi, s. 13. Rıza Tevfik "Folk-Lore" Peyam Gazetesi Edebî İlâvesi. Sayı 20, 20 Şubat 1329. Pertev Naili Boratav, Folklor ve Edebiyat 1982 I, 2. bs., İstanbul, Adam Yayıncılık, 1982, s. 25-35. Saadettin Nüzhet Ergun, Halk Şâirleri I, İstanbul 1926. Şükrü Elçin, "Halk Edebiyatı", Halk Edebiyatı Anıştırmaları, Ankara 1977. s. 1-16. Umay Günay, Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, 2. bs., Ankara, Akçağ Yayınlar, 1993, s. 1-17. Umay Günay, “Âşıklık Geleneğinin Tarihî Gelişimi ve Türkiye’de Yaşayan Durumu” Türk Dünyası I. Âşıklar Şöleni, Ankara, 16- 17 Haziran 2000. Ziya Gökalp, "Tarih ve Kavmiyyat" Küçük Mecmua, Sayı ; 17, 25 Eylül 1338; Halk Klâsikleri I., Diyarbakır 1922, s. 16. Günay, Umay, Türkiye’de Âşık Tarzı Şiir Geleneği ve Rüya Motifi, 2. bs., Ankara, Akçağ Yayınlar, 1993. BAYRI, M. Halit (1957), Halk Şiiri-XX. Yüz¬yıl, İstanbul: Varlık Yay. ÇOBANOĞLU, Özkul (2000), "Barış Manço Araştırmalarının Önemi ve Yöntemi Üzerine Tespit-ler", Milli Folklor, sayı: 46, Yaz, s. 40-46 EKER, Gülin Ö. (2007), "Gelenekten Gelece¬ğe Halk Edebiyatı", Türk Halk Edebiyatı El Kitabı, (Editör: M. Öcal OĞUZ), s. 325-379, Ankara: Grafi¬ker Yay. Ferhad İle Şirin Hikâyesi, El yazması, İs¬tinsah tarihi: 1261, (Atatürk Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Seyfettin Özege Kitaplığı, No: ASL- 22618) Ferhad İle Şirin Hikâyesi, Taşbaskı, (Atatürk Üniversitesi Merkez Kütüphanesi Seyfettin Özege Kitaplığı, No: 22618) GÜNAY, Umay (1992), "Cumhuriyet Terkibi ve Barış Manço", Milli Folklor, sayı: 13, Bahar, s. 2-3. KAYA, Doğan (2001), "Âşıklık Geleneğinin Geleceğiyle İlgili Düşünceler ve Yapılması Gereken¬ler", Milli Folklor, sayı: 52, Kış, s. 87-92 KÖPRÜLÜ, Fuad (1962), Türk Sazşairleri, Ankara: Milli Kültür Yay. OĞUZ, Öcal (1999 ), "Dr. Barış Manço", Milli Folklor, sayı: 42, Yaz, s. 97 OĞUZ, Öcal (2003), "Batı Oğuz Sahası (Ana- dolu-Azeri) Aşık Edebiyatı", Türk Dünyası Edebiyat Tarihi, s. 507-619, Ankara ÖZDEMİR, Nebi (2002), Türk Anlatım ve Gös¬terim Geleneği İçinde Özay Gönlüm'ün Yeri, Milli Folklor, sayı: 53, Bahar, s. 39-55 ÖZTELLİ, Cahit (1953), Dertli-Seyrani/Haya- tı Sanatı Şiirleri, İstanbul: Varlık Yay. ÖZTELLİ, Cahit (1954), "Dertli Divanı", Türk Dili, sayı: 39, 1 Aralık, s. 186-190 SAKAOĞLU, Saim (1986), "Ozan, Âşık, Saz Şairi ve Halk Şairi Kavramları Üzerine", III. Mil-letlerarası Türk Folklor KongresiBildirileri, I. Cilt, Genel Konular, s. 247-251, Ankara SOLMAZ, Mine (1997), "Hacettepe Üniversi¬tesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü ve Türk Halk Bilimi Anabilim Dalında Hazırlanan Tezler Bibli- yografyası-II", Milli Folklor, sayı: 36, Kış, s. 93-96 TÜRKMEN, Fikret (1974), Âşık Garip Hikâ¬yesi Üzerinde Mukayeseli Bir Araştırma, Ankara: Atatürk Üniversitesi Yay. VAROL, Kemal (2003), "Omzundaki Enstrü¬manı Değiştiren Ozan: Haluk Levent", Milli Folklor, sayı: 59, Güz, s. 53-56 YANGIN, Birgül (2002), Çağdaş Türk Ozanı Barış Manço, Ankara: Akçağ Yay. YENİDÜNYA, Mehmet Oğuz (2003), "Barış Manço'suz Bir Türkiye", Çizgi, sayı: 8, Mart-Nisan, s. 22 YILDIRIM, Dursun (1999), "Dede Korkut'tan Ozan Barış'a Dönüşüm", Türk Dili, sayı: 565-570, Haziran, s. 505-530.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024