SEYİRLİK HALK OYUNLARI

İzlence Formu

Ders Adı SEYİRLİK HALK OYUNLARI Kod TUDE3249
Kredi 2 AKTS 4
Z/S Zorunlu Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Doç. Dr. ESRA BİLGE SAVCI
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Seyirlik halk oyunlarının özellikleri, tarihi gelişimi hakkında bilgi vermek ve uygulamalar yaptırabilmek.

İçerik

Geleneksel Türk tiyatrosunun özellikleri, tarihi gelişimini, kukla, meddah, karagöz, ortaoyununun özelliklerini, tarihi gelişimini içeren bir derstir.

Öğretim Yöntemleri

Sözlü, yazılı ve görsel anlatım teknikleri

Kaynaklar

AKI, Niyazi, Türk Tiyatro Edebiyatı Tarihi-I, İstanbul 1989. AKTAŞ, Kemal Kâmil, “Komik Hamdi Efendi ve Hususiyetleri”, Fikirler, 1 Ekim 1946, S. 322-323, s. 10-11. AKYAVAŞ, Ragıp, “Eski Karagöz Oyunları”, Türk Folklor Araştırmaları, C. 5, S. 120, Temmuz 1959, s. 1945. ALPAY, Fethi, “Türk Kuklası ve Karagöz”, Folklora Doğru, S. 15, Nisan 1971, s. 24- 28. ALTUNTAŞ, Yener, “Kaybolmakta Olan Bir Kültür, Köçeklik”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence Seksiyon Bildirileri, Ankara 1997, s. 35-39. ALUS, Sermet Muhtar, “Eski Milli Tiyatromuz: Orta Oyunu”, Resimli Türk Mecmuası, Yıl: 1950, S. 7, s. 266-280. AND, Metin, “Çağdaş Oyunculuk ve Sahne Düzeni Açısından Karagöz ve Orta Oyunu”, Değişim, Nu: 2, 15 Aralık 1962, s. 13. AND, Metin, “Çağdaş Tiyatro Açısından Karagöz ve Orta Oyunu”, Değişim, Nu: 2, 15 Aralık 1961, s. 6-7. AND, Metin, “Eski İstanbul’da Meddah Kahveleri”, Folklor, 1969, s. 3. AND, Metin, “Geçmişte Karagözcüler ve Ortaoyuncular”, Forum, S. 330, 1 Ocak 1968. AND, Metin, “İslam, Din Adamları ve Tiyatro”, Türk Dili, S. 189, Haziran 1967. AND, Metin, “Orta Oyunu Yaşayabilir mi?”, Devlet Tiyatrosu, Nu: 12, Şubat 1961, s. 6-20. AND, Metin, “Orta Oyununda Tekerleme”, Türk Dili, Şubat 1962. AND, Metin, “Tekerleme ve Perde Gazeli”, Forum, 15 Ekim 1967. AND, Metin, 100 Soruda Türk Tiyatrosu Tarihi, İstanbul 1970. AND, Metin, Dünyada ve Bizde Gölge Oyunu, Ankara 1977. AND, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu/Köylü ve Halk Tiyatrosu Gelenekleri, İstanbul 1985. AND, Metin, Geleneksel Türk Tiyatrosu/Kukla-Karagöz-Ortaoyunu, İstanbul 1969. AND, Metin, Karagöz-Turkish Shadow Theatre, İstanbul 1979. AND, Metin, Osmanlı Şenliklerinde Türk Sanatları, Ankara 1982. AND, Metin, Oyun ve Bügü, İstanbul 1974. AND, Metin, Tiyatro Kılavuzu, İstanbul 1973. BALTACIOĞLU, İ. H., “Orta Oyunu”, Ülkü, 1942, C. II, S. 14, s. 11. BALTACIOĞLU, İsmail Hakkı, “Orta Oyunu Nasıl Dirilir?”, Yeni Adım, Nu: 278, 1940, s. 10-11, 19. BALTACIOĞLU, İsmayıl Hakkı, Karagöz (Tekniği ve Estetiği), Sarıyer Halkevi Neşriyatı, İstanbul 1942. BİRSEL, Salah, “Hak Dostum Hak”, Kahveler Kitabı, İstanbul 1975. BOZOK, Hüsamettin, “Orta Oyunu Dirilebilir mi?”, Ses Dergisi, S.1, 18 Kasım 1938. BOZOK, Hüsamettin, “Orta Oyununu Diriltmek İçin”, Uyanış, 24.VIII.1939, C. 86, S. 2244: 559, s. 212. CANDAN, Ayşin, “Köy Meydanından Tiyatroya”, Hürriyet Gösteri, S. 212, Temmuz-Ağustos 1999, s. 70. CEMAL, Osman, “Orta Oyunu ve Karagöz”, Ses Dergisi, Nu: 9, C. XII, 1938. ÇALIŞLAR; Aziz, Tiyatro Ansiklopedisi, Ankara 1995. ÇAPANOĞLU, Münir Süleyman, “İstanbul’da Eski Ramazanlarda Karagöz”, Türk Folklor Araştırmaları, C. 2, S. 46, Mayıs 1953, s. 728-729. ÇAY, Abdülhaluk M., Hıdırellez Kültür-Bahar Bayramı, Ankara 1990. ÇORUK, Ali Şükrü, (yay.hzl.), Eski Zamanlarda İstanbul Hayatı, İstanbul 2001. DÜZGÜN, Dilaver, “Geleneksel Türk Tiyatrosu”, Türkler, Yeni Türkiye Yayınları, C. 15, Ankara 2002, s. 487-496. DÜZGÜN, Dilaver, Geleneksel Türk Tiyatrosu/Ansiklopedik Sözlük, Erzurum 1997. ELÇİN, Şükrü, “Halk Tiyatrosu”, Türk Dünyası El Kitabı, C. 3, Ankara 1992, 370- 375. KIRZIOĞLU, M. Fahrettin, “Kars şehrinde Karagöz Oyunu-Adları ve Döşemeleri”, Türk Folklor Araştırmaları, C. 5, S. 112, Kasım 1958, s. 1789-1790. KOŞAY, Hamit Zübeyir, “Orta Oyununa Dair”, Türk Yurdu, 1928, Nu:10/24, s. 8-17. KOZ, M. Sabri, “Orta Oyunları Kitapçığı”, İstanbul Armağanı-III, İstanbul 1997, s. 145-159. KÖPRÜLÜZADE, M. Fuad, “Meddah”, Türkiyat Mecmuası, I, İstanbul 1925, s. 1-54. Musahipzade Cemal, “Orta Oyunu Amatörleri”, Darülbedayi, 1 Şubat 1932, S. 26, s.10. MUTLU, Mustafa, “Karagöz Tasvirlerinin Yapımı”, Türk Halkbilim Araştırmaları Yıllığı-1997. NUTKU, Özdemir, “Gerçek Halk Tiyatrosu Olan Meddahlık Günümüzde de Önem Kazanmalıdır”, Milliyet Sanat, 1975, S. 122. NUTKU, Özdemir, “Orta Oyununda ‘Yabancılaştırma’ Kavramı”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, Nu: 1, 29 Nisan 1970, s. 33-47. NUTKU, Özdemir, “Tuluat”, Milliyet Sanat, 7 Şubat 1975. NUTKU, Özdemir, Meddahlık ve Meddah Hikâyeleri, İş Bankası Yay., Ankara 1977. OĞUZ, Reşat, Karagöz’de Halk Türküleri ve Halk Hikâyeleri, Kayseri 1946. ORAL, Ünver, (hzl.), Meddah Kitabı, Kitabevi, İstanbul 2003. ORAL, Ünver, Karagöz Perde Gazelleri, Ankara 1996. ORAL, Ünver, Karagözname, İstanbul 1977. ÖNGEL, Hasan Basri, “Ritüel Kökenleri ve Folklorik Özellikleri Bakımından Köçeklik Geleneğimiz”, V. Milletlerarası Türk Halk Kültürü Kongresi Halk Müziği, Oyun, Tiyatro, Eğlence Seksiyon Bildirileri, Ankara 1997, s.264-278. ÖZHAN, Mevlüt, “Seyirlik Oyunlarda Ak-Kara Çatışması”, Türk Folkloru Araştırmaları, 1985/1, s. 71-80. ÖZKUL, Münir, “Kitapsız Tiyatrodan Kitaplı Tiyatroya”, Tiyatro 73, Kasım Aralık 1973, S. 19, s. 23-25. ÖZÖN, M. Nihat – DÜRDER, Baha, Türk Tiyatrosu Ansiklopedisi, İstanbul 1967. ÖZÖN, Mustafa Nihat, Türkçede Roman, İstanbul 1937. ÖZTELLİ, Cahit “Karagöz ve Ötesi”, Türk Folklor Araştırmaları, C. 6, S. 136, Kasım 1960, s. 2257-2258. RASİM, Ahmet, “Bir Orta Oyunu tekerlemesi”, Muharrir Bu Ya, (yay. hzl.: Hikmet Dizdaroğlu), İstanbul 1989, 100-107. RASİM, Ahmet, “Orta Oyunlarında Kadın”, Muharrir Bu Ya, (yay. hzl.: Hikmet Dizdaroğlu), İstanbul 1989, s. 109-120. RİTTER, Helmut, “Karagöz”, İslâm Ansiklopedisi, C. 6, İstanbul 1955. SAKAOĞLU, Saim, “Gölge Oyununun Doğuşu”, Türkler, Yeni Türkiye Yayınları, C. 15, Ankara 2002, s. 465-486. SAKAOĞLU, Saim, “Yaşayan Son Meddah Behçet Mahir İle Sohbet”, Kaynaklar, 1983, 1. SAV, Ergun, “Geleneksel Seyir Sanatlarımız ve Meddah”, Hisar, 1972, S. 97. SAYGUN, Ahmet Adnan, “Anadolu Dansları ve Bunların Ayinsel Niteliği Üstüne”, Folklora Doğru, 39, Mart-Nisan 1975, s. 23-27. SEVENGİL, Refik Ahmet, Türk Tiyatrosu Tarihi-Eski Türklerde Dram Sanatı, C. 2, İstanbul-Ankara, 1959-1969. SEVİLEN, Muhittin, Karagöz, Ankara 1986. SEVİN, Nurettin, Türk Gölge Oyunu, İstanbul 1968. SİYAVUŞGİL, Sabri Esat, İstanbul’da Karagöz ve Karagöz’de, İstanbul1938. SİYAVUŞGİL, Sabri Esat, Karagöz/Psiko Sosyolojik Bir Deneme, İstanbul 1941. SOKULLU, Sevinç, Türk Tiyatrosunda Komedyanın Evrimi, Ankara 1997. SOLOK, Cevdet Kudret, Karagöz, Bilgi Yayınevi, Ankara 1968/1970. SOLOK, Cevdet Kudret, Orta Oyunu, I. C., İş Bankası Yay., Ankara 1973; II. C., Kültür Bakanlığı Yay., Ankara 1975. [KUDRET, Cevdet, Orta Oyunu, İstanbul 1994.] ŞAPOLYO, Enver Behnan, Karagöz Tekniği, İstanbul 1947. ŞENER, Sevda, “Tiyatronun Kaynağına İlişkin Kuramlar”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 1975, S. 6, s. 23-48. TANBOĞA, Tuncay, “Türk Gölge Oyunu”, I. Türk Halk kültürü Araştırma Sonuçları Sempozyumu Bildirileri/22-23 Aralık 1994, Ankara, II. Cilt, Ankara 1996, s. 125-131. TANER, Haldun - AND, Metin – NUTKU, Özdemir, (yay. hzl.),Tiyatro Terimleri Sözlüğü, Ankara 1966. TECER, Ahmet Kutsi, “Karagöz ve Kuklaya Ait Kısa Notlar”, Türk Folklor Araştırmaları, C. 10, S. 119, Haziran 1959, s. 1917-1919. TECER, Ahmet Kutsi, “Kavuklu”, İstanbul, C. 2, S. 10, Ekim 1955, s. 12. TECER, Ahmet Kutsi, “Orta Oyunu Tiyatrodur”, İstanbul, Mart 1954, C. I, S. 5, s. 19-21. TECER, Ahmet Kutsi, “Pişekâr”, İstanbul, C. 2, S. 9, Eylül 1955, s. 10. TECER, Ahmet Kutsi, “Şive Taklitleri-Karakter Taklitleri”, İstanbul, 3(29), Mart 1956, 14-18. TECER, Ahmet Kutsi, Köylü Temsilleri, Ankara 1940. TİLGEN, Nurullah, Karagöz/Tarihçe-Fasıllar-Fıkralar, İstanbul 1953. TİLGEN, Nurullah, Orta Oyunu Üstadı Kavuklu Hamdi, İstanbul 1948. TÜRKMEN, Nihal, Orta Oyunu, MEB Yay., İstanbul 1991. ULUNAY, Refi Cevat, “Orta Oyunu Tekerlemesi”, Milliyet, 28-29 Mart 1965. ÜNGÖR, Etem Ruhi, Karagöz Musikisi, Ankara 1989.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024