TÜRK DİLİ I

İzlence Formu

Ders Adı TÜRK DİLİ I Kod ODTD0001
Kredi 2 AKTS 2
Z/S Zorunlu Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Öğr. Gör. AHMET PEKŞEN
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Öğrencilerin yazılı anlatım becerilerini geliştirmek

İçerik

Yazı dilinin ve yazılı iletişimin temel özellikleri, yazı dili ile sözlü dilin arasındaki temel farklar. Anlatım: yazılı ve sözlü anlatım; öznel anlatım, nesnel anlatım; paragraf; paragraf türleri (giriş-gelişme-sonuç paragrafları). Metnin tanımı ve metin türleri (bilgilendirici metinler, yazınsal metinler); metin olma koşulları (bağlaşıklık, tutarlılık, amaçlılık, kabul edilebilirlik, durumsallık, bilgisellik, metinler arası ilişkiler). Yazılı anlatım (yazılı kompozisyon: serbest yazma, planlı yazma); planlı yazma aşamaları (konu, konunun sınırlandırılması, amaç, bakış açısı, ana ve yan düşüncelerin belirlenmesi; yazma planı hazırlama, kâğıt düzeni); bilgilendirici metinler (dilekçe, mektup, haber, karar, ilan/reklam, tutanak, rapor, resmi yazılar, bilimsel yazılar) üzerinde kuramsal bilgiler; örnekler üzerinde çalışmalar ve yazma uygulamaları; bir metnin özetini ve planını çıkarma; yazılı uygulamalardaki dil ve anlatım yanlışlarını düzeltme.

Öğretim Yöntemleri

Düz anlatım, soru-cevap, tartışma, örnek olay, beyin fırtınası

Kaynaklar

Yazım Kılavuzu (2005), Türk Dil Kurumu, Ankara. Türkçe Sözlük (2005), TDK, Ankara Kavcar, Cahit, Ferhan Oğuzkan (1999), Örnek Edebi Metinlerle Yazılı ve Sözlü Anlatım, Anı Yayınları, Ankara. Aksoy, Ömer Asım (1991), Dil Yanlışları, Adam yayınları, İstanbul. Haberleşme Teknikleri (1965), ABD Uluslararası Kalkınma Teşkilatı Haberleşme Dairesi, Ankara. Adıgüzel, M.Sani (2004), Türkçe Öğretim Yöntemleri, Yeryüzü Yayınları, Ankara. Ağca, Hüseyin (2001), Sözlü ve Yazılı Anlatımda Türkçenin Kullanımı, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara. Kantemir, Enise (1997), . Yazılı ve Sözlü Anlatım, Engin Yayınları, Ankara.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024