FOTOĞRAF-RESİM İLİŞKİSİ

İzlence Formu

Ders Adı FOTOĞRAF-RESİM İLİŞKİSİ Kod SATA4060
Kredi 2 AKTS 4
Z/S Seçmeli Teorik Saat 2
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Prof. Dr. AHMET KAMİL GÖREN
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Dersin amacı, sanat tarihi eğitimi alan öğrencilere, resim ve heykelin birçok alanla olduğu gibi fotoğrafla da önemli bir ilişkisi olduğunu göstermek, ayrıca bir sanat türü olan fotoğrafın kendi kompozisyon şemasını kurup geliştirirken resimle girdiği ilişkinin önemine dikkat çekmek ve daha genel bir ifadeyle sanat tarihinde kaydedilen ilk görüntünün neredeyse iki yüz yıla yaklaşan öyküsü içinde (ve aslında doğayı fotoğraf üzerinden gözlemlemeden önce camera obscurayla, camera lucidayla yapılan kopyaları da göz önünde bulundurarak) bu ilişkinin özelliklerini çok yönlü olarak irdelemektir.

İçerik

Fotoğrafla resmin, resimle (ve heykelle) fotoğrafın karşılıklı ilişkilerini fotoğrafın yaygınlık kazanmaya başladığı yaklaşık on dokuzuncu yüzyılın ortalarından günümüze kadar ele alan bir derstir.Dersin içeriğini, fotoğrafın icat edildiği dönemden başlayarak, (aşağıda ders programında ayrıntılarıyla verdiğimiz gibi) fotoğrafı model olarak kullanan ressamların tabloları ve ünlü tabloların konularını fotoğraflarda canlandırmaya çalışan fotoğrafçıların çalışmaları oluşturmaktadır. Tüm bu örnekler ele alınırken, sanatın kendi sorunları bağlamında değerlendirilmekte ve konuyla ilgili değişik kaynaklardan derlenen metinler tartışılmaktadır.

Öğretim Yöntemleri

Sunum yoluyla

Kaynaklar

*Helmut Gernsheim, The History of Photography Oxford Universtiy Press 1955; *John Berger, Ways of Seeing, Penguin, 1972; *Tristram Powell, Photography Before the Dry Plate, The Beginnings of Photography From today painting is dead, The Arts Council of Great Britain The Victoria and Albert Museum 16 March-14 May 1972, pp.5-11; *Asa Briggs, Photography as Social Documentation, The Beginnings of Photography \\\"From today painting is dead\\\", The Arts Council of Great Britain The Victoria and Albert Museum 16 March-14 May 1972, pp.13-15; *Gregory Battcock, Super Realism-A Critical Anthology, E.P. Dutton, New York 1975; *Linda Chase, Hyperrealism, Academy Editions, London 1975; *Kirk Varnedoe, The Artifice of Candor: Impressionism and Photography Reconsidered, Art in America, Vol. 68, No. 1, January 1980, pp.66-78 (Oxford University Department of the History of Art Libraryden fotokopi 17.02.1994); *Kirk Varnedoe, The Ideology of Time: Degas and Photography, Art in America, June 1980, pp.96-110 (Oxford University Department of the History of Art Libraryden fotokopi 18.02.1994); *Louis K. Meisel, Photo-Realism, Harry N. Abrams, New York, 1980; *Adnan Çoker, Fotoğraftan Resim ve Darüşşafakalı Ressamlar, Yeni Boyut Plastik Sanatlar Dergisi, 2/9, Ankara, Ocak 1983, s.4-12; *Nur Koçak, Foto-Gerçekçilik, Yeni Boyut Dergisi, S.2/9, Ocak 1983, s.27-32; *Roland et Sabrina Michaud, lorient dans un miroir, Hachette 1983; *Ünsal Yücel, \\\"Batı Resim Sanatında \\\"Görme\\\" ve \\\"Gösterme\\\" Biçimleri\\\" (İfsak Konferansı, Ü.Yücel tarafından daktiloyla yazılmış metnin fotokopisi), İstanbul, (tarihsiz-1985/86 olmalı-); *Aaron Scharf, Art and Photography, (Reprinted), Penguin Books, London 1986; *J. Larry Schaaf, Out of the Shadows Herschel, Talbot and Invention of Photography, Yale London 1992; *John Berger, Görme Biçimleri, (Çev: Yurdanur Salman), (2.bs.), Metis Yayınları, İstanbul 1986; *Beral Madra, Sanatın Boyutları İçinde Fotoğraf Sanat İlişkisi, Kalın Sanat

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024