DİŞİL BİR TÜR OLARAK MELODRAM

İzlence Formu

Ders Adı DİŞİL BİR TÜR OLARAK MELODRAM Kod KACA7087
Kredi 3 AKTS 8
Z/S Seçmeli Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Prof. Dr. HASAN AKBULUT
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Gerek bir tür gerekse bir kip olarak melodramın sanattaki ve sinemadaki izlerini, başlangıcından bugüne dek melodram sinemasını incelemeyi amaçlamaktadır. Bu ders öğrencilere, sinemada bir türün, nasıl dişil biçimde kodlandığının ardında yatan tarihsel, toplumsal ve kültürel temelleri, tekil filmlerin analizi aracılığıyla açıklamayı öğretmeyi amaçladığı için kadın çalışmaları ve toplumsal cinsiyet alanında oluşturulan teorik ve metodolojik konular hakkında gerekli bilgi ve anlayışa katkıda bulunacaktır. Ayrıca film analizleri aracılığıyla, analitik ve eleştirel düşünme becerisi ile soru üretebilme kapasitesini geliştirmeye; verilen ödev ve sunuşlarla bireysel ve grup çalışması yapma becerisine; melodram literatürüne dair çeşitli okumalarla da alana yönelik çalışmaları bilimsel bakış açısıyla inceleyebilme, verileri değerlendirebilme becerilerine katkıda bulunabilir. Son olarak filmlerin, gerçekliği hazırlayan psikolojik hazırlayıcılar olduğu gerçeğinden hareketle, her düzeyde filmsel metin üretimine dair eleştirel bir farkındalık oluşturarak da, kadın çalışmaları alanına katkıda bulunabilir.

İçerik

Bir tür ve anlatım kipi olarak melodramın dişil bir tür olarak ortaya çıkışı ve özel alan tartışması; melodramın yazınsal ve tiyatral kökenleri; sinemada melodramın ortaya çıkışı; başlangıcından bugüne dek melodram sinemasının evrimi; erken dönem melodramlarında toplumsal cinsiyet; 1950'ler Hollywood melodramları ve alt türler (aile melodramları, kadın melodramları, eril melodramlar); Douglas Sirk melodramlarıı; Avrupa sinemasında melodram; Bergman filmlerinde sessizlik ve melodram; anti-melodram olarak Fassbinder melodramları; Yeşilçamdan günümüz Türkiye sinemasında melodram ve toplumsal cinsiyet.

Öğretim Yöntemleri

Kaynakça okuması, teorik analiz, sunum ve film analizi.

Kaynaklar

Abisel, Nilgün (1989). Sessiz Sinema. Ankara: A.ü. BYYO. Yay. No: 10. Abisel, Nilgün (1994). Türk Sineması Üzerine Yazılar. Ankara: İmge Yay. Abisel, Nilgün (2000). “Yeşilçam Filmlerinde Kadının Temsilinde Kadına Yönelik Şiddet” Der. N. B. Çelik. Televizyon, Kadın ve Şiddet. Ankara: Dünya Kitle İletişim Araştırma Vakfı Yay. Akbulut, Hasan (2003). “Sinemanın Medeniyet Halleri: Türk Sinemasinda Kimlik, Medeniyet ve Modernlesme Temsilleri,” Düsünen Siyaset (17): 227-234. Akbulut, Hasan (2003). “Türden Türselliğe: Kuramlar Çerçevesinde Tür Sinemasına Bir Bakış”. Kilad (4) (Kocaeli Üniversitesi İletişim Fakültesi Araştırma Dergisi) Güz: 9-38. Akbulut, Hasan (2005). “Metinlerarası Bir Yolculuk: Cennetten Çok Uzakta” Selçuk İletişim, 4 (1): 42-57. Akbulut Hasan (2006). “There is a Letter from Yeşilçam: Gönderilmemiş Mektuplar” 4 th International Symposium Communication in the Millenium Symposium Book (308-320). Eskişehir. Akbulut, Hasan (2006). “Gelinlik Kızların Göstermeci Oyuncusu: Yola Getirilen Kadınlar”, Kahkaha ve Hüzün: Sadri Alışık. Der. K. Özyazıcı. Ss. 85-98. Ankara: Ankara Sinema Derneği & Dost Kitabevi Yay. Akbulut, Hasan (2007). “Zeki Ökten Sinemasında Melodram Kipi: Melodramın Politik Seyri” Yoksul: Zeki Ökten. Der. A. Karadoğan. ss. 155-198. Ankara: Ankara Sinema Derneği & Dipnot Yay. Akbulut, Hasan (2008). Kadına Melodram Yakışır: Türk Melodram Filmlerinde Kadın İmgesi. İstanbul: Bağlam. Akbulut, Hasan (2012). Yeşilçamdan Yeni Türk Sinemasına Melodramatik İmgelem. İstanbul: Hayalperest. Altman, Rick (1990). Film/Genre. London: BFI. Arslan, Savaş (2005). Melodram. İstanbul: LM, Epokhe. Baudry, Jean-Louis (1997). “Temel Sinematografik Aygıtın Etkileri,” Çev. A. Daldal. Yeni İnsan Yeni Sinema (2): 92-98. Berry, Sarah (1999). “Genre,” Ed. T. Miller; R. Stam. A Companion To Film Theory. (ss. 25-44). Massachusetts, Oxford: Blackwell. Brooks, Peter (1976). The Melodramatic Imagination: Balzac, Henry James, Melodrama and the Mode of Excess. New Haven: Yale University Press. Buscombe, Edward (1990). “The Idea of Genre in the American Cinema,” Ed. B.K. Grant. Film, Genre, Reader. (ss.11-25). Austin: University of Texas. Büker, Seçil (1991). Sinemada Anlam Yaratma. Ankara: İmge. Büker, Seçil (2001). “İzleyiciyi Ağlatmada En Etkili Yöntem: Yönetmen Esas Kızı Kör Ediyor”, Gazi İletişim, Bahar (9): 257-264. Büker, Seçil (2001). “Kimlik Değiştirme Aracı Olarak Şal” Medyanın Manüplasyon Gücü. Uluslararası İletişim Sempozyumu. Anadolu Üniversitesi Yay. Büker, Seçil; Topçu, Gürhan (Ed. Çev. 2008). Sinema: Tarih, Kuram, Eleştiri. Ankara: Gazi Üniversitesi İletişim Fakültesi Yay. Byars, Jackie (1991). All That Hollywood Allows: Re-reading in 1950s Melodrama. London: Routledge. Byars, Jackie (1994). “Feminism, Psychoanalysis, and Female-Oriented Melodramas of the 1950s,” Ed., D. Corson and others. Multiple Voices in Feminist Film Criticism, University of Minnesota, Mineapolis and London, s.93-108. Campbell, Jan (2005). Film and Cinema Spectatorship: Melodrama and Mimesis. Cambridge: Polity. Comolli, Jean-Luc; Narboni, Jean (1994). “Sinema/ İdeoloji/ Eleştiri,” Çev. M. Altıntaş. Elsaesser, Thomas (1985). “Tales of Sound and Fury: Observations on the Family Melodrama” Ed. B. Nichols. Movies and Methods, Vol: 2. Berkeley, Los Angeles. University of California Press. Erdoğan, Nezih (1998). “Yeşilçam’da Beden ve Mekanın Eklemlenmesi Üzerine Notlar” Doğu Batı, Şubat-Mart (2): 157-164. Erdoğan, Nezih (1998). “Narratives of Resistence: National Identity and Ambivalence in the Turkish Melodrama between 1965 and 1975” Screen, Autumn 39 (3): 259-271. Erdoğan, Nezih (2001). “Yeşilçamın Hayaletleri”, Gazi İletişim (10): 251-256. Erdoğan, Nezih (2001). “Üç Seyirci: Popüler Eğlence Biçimlerinin Alımlanması Üzerine Notlar” Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 2, Yay. Haz. D. Derman. İstanbul: Bağlam Yay. Erdoğan, Nezih (2002). “Mute Bodies, Disembodied Voices: Notes on Sound in Turkish Popular Cinema”, Screen, 43 (3): 233-249. Gianetti, Louis (1996). Understanding Movie. 7.ed. New Jersey: Printice Hall Inc. Englewood Cliffs. Girard, Rene (2001). Romantik Yalan, Romansal Hakikat: Edebi Yapıda Ben ve Öteki. Çev. A. Etensel İldem. İstanbul: Metis. Gledhill, Christine (2000). “Rethinking Genre,” Ed. C. Gledhill and L. Williams. Reinventing Film Studies. (ss.221-243). London: Arnold. Monaco, James (2001). Bir Film Nasıl Okunur?: Sinema Dili, Tarihi ve Kuramı. Çev. E. Yılmaz. İstanbul: Oğlak. Neale, Stephen (1992). Genre. 4.ed. London: Routledge. Neale, Steve (1990). “Questions of Genre,” Screen Spring 31 (1): 44-66. Öztürk, Ruken (2000). Sinemada Kadın Olmak: Sanat Filmlerinde Kadın İmgeleri. İstanbul: Alan. Ryan, Michael; Kellner, Douglas (1997) Politik Kamera: Çağdaş Hollywood Sinemasının İdeolojisi ve Politikası, Çev. E. Özsayar, Ayrıntı Yayınları, İstanbul. Sarıkartal, Çetin (2002). “Kasılan Beden, Kasılan Ses: Melodram, Star Sistemi ve Hülya Koçyiğit’in Ataerkil Düzene ‘Haddini Aşan’ Cevabı” Toplum ve Bilim, 94 (Güz): 70-108. Schatz, Thomas (1981). Hollywood Genres: Filmmaking, the Studio System. Philedelphia: Temple University Press. Sobchack, Thomas (1990). “Genre Film. A Classical Experience,” Ed. B. K. Grant. Film, Genre, Reader. (ss. 103-113). Austin: University of Texas Press. Sobchack, Vivian (1982). “Genre Film: Myth, Rritual, and Sociodrama,” Ed. Sari Thomas. Film/ Culture: Explorations of Cinema in It’s SocialContext. (ss. 147-165). N.J& London: The Scarecrow. Tudor, Andrew (1990). “Genre,” Ed. Barbara Keith Grant. Film, Genre, Reader. (ss. 3-10). Austin: University of Texas Press. Yılmaz, Ertan (2004). “Sinema ve İdeoloji İlişkileri Üzerine,” SineMasal Bahar 10: 23-35.

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024