KİTLE İLETİŞİMİ VE TÜKETİM

İzlence Formu

Ders Adı KİTLE İLETİŞİMİ VE TÜKETİM Kod HAIT2344
Kredi 3 AKTS 5
Z/S Zorunlu Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Doç. Dr. NİLNUR TANDAÇGÜNEŞ KAHRAMAN
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Modernizmle beraber gelişen tüketim olgusu ve endüstri kültürünü hazırlayan toplumsal koşullar ilgili kuram ve kuramcılar çerçevesinde incelenecektir. Yaşanan siyasi, ekonomik, kültürel ve sosyolojik gelişmeler doğrultusunda oluşan kültür kuramları ve ele aldıkları temel kavramların iletişim perspektifinden, tez –anti tez dialektiğinde incelenmesi amaçlanmaktadır. Bu paralelde tüketim, sanayileşme, kent ve birey, küreselleşme politikaları, kamusal alan ve modernizm, anlam ve ideoloji, sembolik değer üretimi ve tüketim, kültür endüstrisi, kitle kültürü ve popüler kültür, alt kültür ve benlik inşaası, postmodern kültür ve hedonik tüketim vd. teorilerinin temelinde gelişen tüketim olgusu incelenecektir. Ders, Kültürel çalışmalar alanında, iletişimin kitleselleşmesi ve tüketim ilişkisi üzerine çalışmaları ile bilinen; felsefe, kültür tarihi, sosyal psikoloji, siyaset bilimi ve toplum bilim alanlarında çalışan G. Simmel, T. Veblen, T. Adorno, H. Marcuse, W. Benjamin, L. Althusser, A. Gramsci, M. Horkheimer, J. Habermas, F. Jameson ve R. Barthes , M. Foucault, J. Buadrillard, F. Lyotard gibi isimlerin, ilgili görüş ve kuramlarını güncel örnek olaylarla ilişkilendirerek incelemek amaçlanmaktadır. Dönem boyunca bu kuramcılar ve kuramları modernizm ve postmodernizm ekseninde tartışılacaktır. Böylece tüketici kavramı ve tüketici davranışlarını etkileyen psikolojik ve sosyo-kültürel faktörler, ardındaki toplumsal etkenlerin tarihsel bağlamıyla detaylı şekilde anlaşılması amaçlanmaktadır.

İçerik

Tüketim olgusu ve kültürle ilişkisi, tüketici davranışlarının şekillenmesine etki eden toplumsal olaylar ve ilgili kuramsal altyapının reklam ve pazarlama alanına eleştirisi/katkısı açısından değerlendirilmesi.

Öğretim Yöntemleri

Sınıf seviyesine uygun temel bilgilerin anlatılması ve ilgili okumaların önceden verilmesi ile öğrenci katılımlı ve tartışma ortamlı anlatısal öğretim yöntemi.

Kaynaklar

• Georg Ritzer, Modern Sosyoloji Kuramları, DeKİ yayınları, Çev. Hikmet Hülür, İstanbul, 2013 • Ünsal Oskay, 19. Yüzyıldan Günümüze Kitle İletişiminin Kültürel İşlevlerine Kuramsal Bir Yaklaşım, Der yayınları İstanbul, 2000 • Philip Smith, Kültürel Kuram, Babil Yayınları, İstanbul, 2005 • Uygulamalı Kültürel Sosyoloji, Çev. Cumhur Atay, Babil yayınları, İstanbul, 2005 • Frankfurt Okulu, Ed: Emre Bağçe, Doğu Batı yay. İstanbul, 2006 • Nilnur Tandaçgüneş, Flanör Düşünce, Der. Hüseyin Köse, Ayrıntı, İstanbul, 2012 • Nilnur Tandaçgüneş, Antikçağdan günümüze Ütopya, Ayrıntı, İstanbul, 2013 • Robert Bocock, Tüketim, Çev. İrem Kutluk, Dost Kitabevi, Ankara, 1997 • Yavuz Odabaşı; Postmodern Pazarlama; Tüketim ve Tüketici, Media Cat Yayınları, İstanbul • Mike Featherstone, Postmodernizm Ve Tüketim Kültürü, 1996, Ayrıntı Yayınları, İstanbul • Jean Baudrillard Tüketim Toplumu, Ayrıntı Yayınları, 2002 İstanbul • Yavuz Odabaşı, Tüketici Davranışı, Media Cat Yayınları, İstanbul

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024