SİNEMA VE KÜLTÜREL KİMLİK

İzlence Formu

Ders Adı SİNEMA VE KÜLTÜREL KİMLİK Kod RATS7106
Kredi 3 AKTS 7
Z/S Seçmeli Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Prof. Dr. HASAN AKBULUT
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Sinemayı toplumsal bir olgu olarak değerlendiren bu dersin amacı, gerek filmsel metinlerde gerekse bu metinlerin üretilmesi ve tüketilmesi sürecindeki kimlik temsillerini incelemektir. Ders, sinemanın kültürel kimliklerin dışavurulduğu, üretildiği ve yeniden üretildiği bir alan olduğu varsayımına dayanmaktadır. Ders, çeşitli ulusal, ulus-aşırı ya da diaspora sinemalarının, Fatih Akın, Yüksel Yavuz gibi Almanya’da yaşayan Türkiyeli yönetmenlerin filmlerinin, kültürel kimlikler açısından incelenmesini içermektedir.

İçerik

Toplumsal, kültürel bir üretim/yeniden üretim alanı olarak sinema; kimlik ve bileşenleri; kimliklerin inşası ve kimlik inşasının sürekliliği; ulusal sinemalar ve ulusal kimlikler; göç ve göçmen kültürü; göçmen sineması; diaspora sineması; ulus-aşırı Türk sineması; sinema ve üçüncü kimlik.

Öğretim Yöntemleri

İnteraktif, katılımcı yöntem, anlatım, grup çalışması

Kaynaklar

Akbulut, H. (2018). “Yüzündeki Sır: Herkesin Bildiği Sır”, Perdeyi Aralamak: Filmlerde Anlatı ve Eleştiri. Ed. S. Ruken Öztürk, Hasan Akbulut .(ss, 179-199). İstanbul: Ayrıntı. Adadağ, Özgür (2017). “Cumhuriyet’in Vitrini Olarak Bir Film, Bir Başkent: Türkiye’nin Kalbi Ankara”, İletiş-im, 26: 157-177. Adadağ, Özgür (2012). “Ulusu Eğitmek: İki Dünya Savaşı Arası Dönemde Eğitici Sinema”, İletiş-im, 17: 29-61. Akbulut, H. (2012). “Kara Tahta: Sınırın Hayaletleri”, Sinemada Hayat Var: Oğuz Onaran İçin. Der. S. Büker, S. R. Öztürk. (ss. 265-272), Ankara: de ki. Akbulut, Hasan (2007). “Ulus-aşırı Türk Sinemasında Kimlik Arayışları: Fatih Akın ve Yüksel Yavuz Sineması”. (ss. 222-245). Kimlik, Medya ve, Temsil. Ed. E. B. Akca. Ankara: Nobel. Akbulut, Hasan (2005). “Anlatı ‘Biz’i Nasıl Kurar?: Ararat’ta Anlatı, Anımsama ve Kimlik” Kültür ve İletişim (Ki, Ankara Üniversitesi İletişim Fakültesi Ulusal Hakemli Dergi) 8 (1): 91-126. Akbulut, Hasan. (2003). “Sinemanın Medeniyet Halleri: Türk Sinemasında Kimlik, Medeniyet ve Modernleşme Temsilleri,” Düşünen Siyaset (17): 227-234. Al, Meltwm (2011). “Kentte Bellek Yıkımı ve Kimlik İnşası–Palimpsest: Ankara Atatürk Bulvarı Bağlamında Bir İnceleme”, İdeal Kent, 2 (4): 22 – 36. Armes, Roy (2011) . Üçüncü Dünya Sineması ve Batı. Ankara Arslan Müjde (2009) . Kürt Sineması: Yurtsuzluk, Sınır ve Ölüm, İstanbul: Agora. Aslan Yeğen, Umut Tümay (2010). Mazi Kabrinin Hortlakları: Türklük, Melankoli ve Sinema. Istanbul: Metis. Atakav, Eylem (2012). Women and Turkish Cinema: Gender Politics, Cultural Identity and Representation. London: Routledge. Aydos, Serpil (2010). Anadolu'dan Geldik..! Devletin Tanıtım Filmlerinde Ulusal Kimlik Anlatısı (1934-2005). Ankara: Kilit Yayınları. Balcı, Dilara (2013). Yeşilçam’da Öteki Olmak: Başlangıcından 1980’lere Türkiye Sinemasında Gayrilmüslim Temsilleri. İstanbul: Kolektif. Bayrakdar, Deniz (2011) . Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler Sinema ve Gerçek. İstanbul: Bağlam Yayıncılık. Bayrakdar, Deniz (Ed. 2009). Cinema and Politics: Turkish Cinema and The New Europe. New Castles: Cambridge Scholars Publishing. Bergfelder, Tim (20015). “National, transnational or supranational cinema?: Rethinking European film studies”, Media, Culture & Society, 27(3): 315–331. Berghahn, Daniela; Sternberg, Claudia (2010). European Cinema in Motion: Migrant and Diasporic Film in Contemporary Europe. Hampshire: Palgrave Macmillan. Bhabha, Homi (1992). “The Other Question: The Stereotype and Colonial Discourse,” The Sexual Subject: A Screen Reader in Sexuality. Screen. (pp. 312-331)., London, New York: Routledge. Biryıldız, Esra; Zeynep Ç. Erus (2007). Üçüncü Sinema. İstanbul: Es. Bloom, Peter (1999). “Beur Cinema and the Politics of Location: French Immigration Politics and the Naming of A Film Movement,” Social Identities, Vol. 5 (4): 469-488. http://web13.epnet.com/citation.asp, 5. 06. 2003. Cereci, Sedat (2013). “Küreselleşen Türk Sineması’nda Çeşitlilik Sorunu: Etnik Unsurlar”, Batman Üniversitesi Yaşam Bilimleri Dergisi, 3 (1): 1-12. Chambers, Iain (2005). Göç, Kültür, Kimlik. Çev. I. Türkmen. M. Beşikçi. İstanbul: Ayrıntı. Connerton, Paul (2012) . Modernite Nasıl Unutturur. İstanbul: Sel Yayıncılık. Crofts, Stephen (1993). “Reconceptualizing National Cinema/s”, Quarterly Review of Film & Video, Vol. 14(3): 49-67. Creswell, John N. (2017). Nitel Araştırma Yöntemleri: Beş Yaklaşıma Göre Araştırma ve Araştırma Deseni, Çev. M. Bütün, S. B. Demir vd. Ankara: Siyasal. Curtis, Robin (2003) “Sınırı Geçmek: İkinci ve Üçüncü Neslin Otobiyografik Filmlerinde Hatırlama ve Unutma”, D. Bayrakdar (Yay. Haz.) Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 3 içinde, (ss. 159-168). İstanbul: Bağlam. Çelik Norman, Sibel (2010). “Is there any distinctive British Cinema“, İletiş-im, 13 : 85-105. Dufoix, Stéphane (2011) . Diasporalar. İstanbul: Uluslararası Hrant Dink Vakfı Yayınları. Duruel Erkılıç, Senem (2014). Türk Sinemasında Tarih ve Bellek. İstanbul : De Ki. Erdoğan, Nezih (1998). “Narratives of Resistance: National Identity and Ambivalence in the Turkish Melodrama between 1965 and 1975,” Screen, Autumn 39 (3): 259-271. Gabriel, Teshome (1991). “Third Cinema as a Guardian of Popular Memory: Towards a Third Aesthetics,” J. Pines; P. Willemen (ed). Questions of Third Cinema, (ss. 53-64). London: BFI. Genco, Elif; Güven, Yusuf (2004). “Misafir İşçi Babam’dan Küçük Özgürlük’e Yüksel Yavuz Sineması,” Yeni Film, 0cak-Mart (4): 37-43. Genç, Seray (2004). “Acı Vatandan Kısa ve Acısız’a,” Yeni Film, Ocak-Mart (4): 53-58. Göktürk, Deniz (2001). “Turkish Delight, German Fright: Migrant Identities in Transnational Cinema,” Ed. Karen Ross, Deniz Derman, Nevena Dakovic. Mediated Identities. (ss. 131-149). İstanbul: İstanbul Bilgi University Press. Göktürk, Deniz (2005). “Evde Kimse Yok mu?: 1990’lar Avrupa Sinemasında Göçmen Kimlikler,” Toplumbilim, Avrupa Sineması Özel Sayısı 18: 55-62. Güney, Atilla (2012). “Yeni Muhafazakarlık ve 1990’ların Türk Sineması”, Toplum ve Demkdrasi, 6 (13-14): Hall, Gary / Birchall Clare (2013). Yeni Kültürel Çalışmalar Kurumsal Serüvenler. İstanbul: Say Yayınları. Hall, Stuart (1998a). “Eski ve Yeni Kimlikler, Eski ve Yeni Etniklikler”, Anthony King (Der.) Kültür, Küreselleşme ve Dünya Sistemi: Kimlik Temsilinin Çağdaş Koşulları, (ss. 63-96). Çev. G. Seçkin; V.H. Yolsal, Ankara: Bilim ve Sanat. Hall, Stuart (1998b). “Kültürel Kimlik ve Diaspora”, Jonathan Rutherford vd. Kimlik: Topluluk, Kültür, Farklılık, (ss. 173-192). Çev. İ. Sağlamer. İstanbul: Sarmal. Hall, Stuart (2000). “Cultural Identity and Cinematic Representation”, R. Stam; T. Miller (Ed.), Film and Theory: An Anthology, (ss. 704-714). Oxford, Masachussetts: Blackwell. Hall, Stuart (2017). Temsil : Kültürel Temsil ve Anlamlandırma Uygulamaları. Çev. İ. Dündar. İstanbul : Pinhan. Hamm-Ehsani, Karin (2005). “Screening Transnational Turkish Community in Fatih Akın’s Kurz und Schmerzlos –Short and Sharp Shock-” ki (kültür ve iletişim). 8 (2): 101-128. Hjort, Mette: MacKenzie, Scott (Ed. 2000). Cinema and Nation. Routledge: London, NY. Hirsch, Joshua (2002). “Posttraumatic Cinema and the Holocaust Documentary”, Film & History: An Interdisciplinary Journal of Film and Television Studies Center for the Study of Film and History, (32): 1: 9-21 Kaplan, E. Ann; Wang, Ban (2004). Trauma and Cinema: Cross-Cultural Explorations. Aberdeen: Hong Kong University Press. Karanfil, Gökçen (2006). “Becoming Undone: Contesting Nationalisms in Contemporary Turkish Popular Cinema”, National Identities, 8 (1): 61-75. Keyman, Fuat / Mutman Mahmut / Yeğenoğlu Medya (1996). “Oryantalizm, Hegemonya ve Kültürel Fark” İletişim Yayınları, (ss.253) Makal, Oğuz (1994). Sinemada Yedinci Adam: Türk Sinemasında İç ve Dış Göç Olayı. İzmir: Ege Yayıncılık. Maktav, Hilmi (2010). “Sinema ya da İlahi Aşk: İslami Sinemada Tasavvufi Yolculuklar”, sinecine, 1 (2): 31-55. Moorti, Sujata (2003). “Desperately Seeking an Identity: Diasporic Cinema and the Articulation of Transnational Kinship”, International Journal of Cultural Studies, 6 (3): 355-376. Naficy, Hamid (1999). “Between Rocks and Hard Places: The Interstitial Mode of Production in Exilic Cinema,” Ed. Hamid Naficy. Home, Exile, Homeland: Film, Media, and The Politics of Place. (ss. 125-147). New York, London: Rotledge. Naficy, Hamid (2003). “Phobic Spaces and Liminal Panics: Independent Transnational Film Genre,” Ed. Ella Shohat, Robert Stam. Multiculturalism, Postcoloniality, and Transnational Media, (ss.203-226). New Brunswick, New Jersey, London: Rutgers University Press. Neyzi, Leyla (2011). Nasıl Hatırlıyoruz? Türkiye'de Bellek Çalışmaları. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Özen, Emrah (2009). “Geçmişe Bakmak: Sinema Tarihi Çalışmaları Üzerine Eleştirel Bir İnceleme”, academia.edu. Özyürek, Esra (2008) . Modernlik Nostaljisi Kemalizm, Laiklik ve Gündelik Hayatta Siyaset. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayıncılık , (ss. 258) Pekerman, Serazer (2012) . Film Dilinde Mahrem Ulusötesi Sinemada Kadın ve Mekan Temsili. İstanbul: Metis Yayınları. Pines, Jim; Paul Willemen (ed. 1991). Ouestions of Third Cinema. London: BFI. Ross, Karen / Derman Deniz / Dakovic Nevena (2001). Medıated Identities. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversity Press. Ryan, Michael / Kellner Douglas (1997). Politik Kamera. İstanbul: Ayrıntı Yayıncılık. Ulusay, Nejat (2008). Melez İmgeler Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost Yayıncılık. Yaren, Özgür (2008). Altyazılı Rüyalar: Avrupa Göçmen Sineması. Ankara: De Ki. Yaren, Özgür (2015). “Göçmen Sinemasını Yeniden Düşünmek”, Moment: Hacettepe Üniversitesi İletişim Fakültesi Kültürel Çalışmalar Dergisi, 2(1): 207-223. Yaşartürk, Gül (2012). Türk Sinemasında Rumlar. İstanbul: Agora. Willemen, Paul (1991). “The Third Cinema Ouestions: Notes and Reflections,” Pines, Jim; Paul Willemen (ed.). Ouestions of Third Cinema, (ss. 1-52). London: BFI. Makaleler Adadağ, Özgür (2014). “Sömürgeleri Tanıyın, Tanıtın, Medenileştirin: Belgesel Filmlerde Sömürgecilik”, sinecine, 5 (2). Birincioğlu, Yıldız Derya (2017). “Ulus Fantazisinin İmgesel Durağı: The Water Diviner”, sinecine, 8 (1): Kılıçbay, Barış (2006). “Olanaksız Geçişler: Lola + Bilidikid ve Yurtdışı Turnesi’nde Toplumsal Cinsiyet ve Melankoli”, İletişim Çalışmaları Dergisi, Yeditepe Ü. İletişim Fakültesi Dergisi, 3 (Bahar): 175-193. Mersin, Serhan (2010). “Azınlık Filmleri: Tarihin Yeniden İnşası ve Kolektif Bellek”, sinecine, 1 (2). Mersin, Serhan (2011). “Kurtuluş Savaşı Filmleri ve Milli Hamaset”, sinecine, 2 (2). Özdemir, Ece (2012). “Ümit Ünal Sinemasında Ulusal Alegori”, sinecine, 3 (2). Tokdoğan, Nagehan (2013). “Milliyetçilik, Militarizm ve Toplumsal Cinsiyet İlişkisini Nefes Filmi Üzerinden Okumak”, sinecine, 4 (2). Türkkol, Fatma (2013). “Türk Filmlerinde Kıbrıs ve Kıbrıslı Türkler, Türkiye Kameralarıyla Kabul ve Ret: Mazlum Türk-Kıbrıslı Türk”, sinecine, 4 (1). Yaren, Özgür (2014). “Doğu Avrupa Sinemasında Post Komünist Nostalji”, sinecine, 5 (1). Yüksel, Eren (2012). “1990 Sonrası Türkiye Sinemasında Etnik Kimliklerin Temsili”, sinecine, 3 (1).

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024