ULUSLARARASI İLİŞKİLER TEORİSİ

İzlence Formu

Ders Adı ULUSLARARASI İLİŞKİLER TEORİSİ Kod SBUL3278
Kredi 3 AKTS 5
Z/S Zorunlu Teorik Saat 3
Uygulama Saat 0 Lab Saat 0
Ders Dili Türkçe Dersi Veren Doç. Dr. MUHAMMED ALİ AĞCAN
Dersin Veriliş Türü

Dersin Amacı

Bu ders, lisans öğrecinleri için uluslararası ilişkiler teorisine genel bir giriş niteliğindedir. Disiplindeki temel kavramları (örn. devlet, egemenlik, güç, meşruiyet, anarşi, kimlik, farklılık, eleştiri), başlıca sorunsalları (örn. savaş, barış, düzen, güvenlik, diyalog, kolonyalizm, çevre) ve kilit teorik tartışmaları (örn. açıklama ve anlama, rasyonalizm ve konstruktivizm, pozitivizm ve post-pozitivizm, komünitaryanizm ve kozmopolitanizm) eleştirel bir şekilde tanıtır. Ders, bu anlamda, Uİ disiplinindeki teorik yaklaşımların temel öncül ve varsayımları ile epistemolojik ve metodolojik tartışmaların doğasını eleştirel bir gözle soruşturmayı amaçlar.

İçerik

Dersin içeriği genel itibariyle üç ana başlık altında toplanabilir. İlk başlıkta Realizm/Neorealizm, Liberalizm/Neoliberalizm, Marksizm gibi uluslararası ilişkiler disiplinindeki ana akım teoriler yer alır. Bu teoriler, genellikle açıklayıcı/rasyonalist yaklaşımlar olarak adlandırılır ve positivist bilim felsefesinin temel öncül ve varsayımlarını kabul ederler. Uluslararası ilişkilerin alışılagelmiş sorun ve konularına odaklanırlar. Dersin ikinci kısmı, post-pozitivist yaklaşımlar başlığı altında değerlendirilen Eleştirel Teori, Postyapısalcılık, Feminizm, Yeşil Siyaset ve Postkolonyalizmi ele alır. Bu yaklaşımlar, kendilerine özgü bir şekilde “uluslararası”nın pozitivist teori ve pratiğini sorunsallaştırıp uluslararası ilişkiler teorisinin temelllerinin ontolojik ve epistemolojik eleştirisine çağrıda bulunur. Dersin son kısmı ise ahlak/etik, bilim/felsefe/teori, çeşitlilik/farklılık vb. konu başlıklarından oluşan tematik bir çerçeveye sahiptir. Bu tematik kısım önceki kısımlarda tartışılan bütün teorileri yatay olarak kesen sorun ve konuları karşılaştırmalı ve eleştirel bir şekilde ele alır.

Öğretim Yöntemleri

Büyük ölçüde öğretim üyesinin ders anlatımına dayanır. Öğrenciler, her hafta için öngörülen okumaları yaparak derse gelir. Ayrıca her ders sonunda öğrencilerin katılımını içeren bir tartışma öngörülür. Ders anlatımı PowerPoint ile desteklenir. Dönem başında dersin amacı, kapsamı, içeriği, haftalık planı ile dersle ilgili her türlü bilgiyi içeren ders kılavuzu öğrencilere sunularak dersi takip etmeleri kolaylaştırılır.

Kaynaklar

Tim Dunne, Milja Kurki ve Steve Smith (Ed.), International Relations Theories: Discipline and Diversity, 2. Edition, Oxford: Oxford University Press, 2010. Scott Burchill vd. , Uluslararası İlişkiler Teorileri, Çev. Muhammed Ağcan&Ali Aslan, 4. Baskı, İstanbul: Küre Yayınları, 2015 [Scott Burchill et al, Theories of International Relations, 5. Edition, Palgrave Macmillan, 2012]

Bilgi İşlem Daire Başkanlığı © 2024